Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek of keyword research (KWR) is de eerste stap om een succesvolle SEO-strategie op te stellen. Tijdens het zoekwoorden research onderzoek je welke zoekopdrachten potentiële klanten in zoekmachines zoals Google intypen. Vervolgens tracht je deze strategisch op te nemen in de content van je website zodat jouw site méér en hoger in de zoekresultaten zal verschijnen.

Kan je niet wachten om zelf aan de slag te gaan met je eigen KWR? Wij schreven alvast een handig stappenplan waarmee jij alle relevante zoekopdrachten voor jouw bedrijf in kaart brengt. Veel succes!

 

1. Belang van zoekwoorden onderzoek

Basis voor sterke SEO

Zoekwoorden zijn de basis voor goede SEO. Indien niemand zoekt over wat op je website staat, dan zal je niet veel online bezoekers hebben. Potentiële klanten starten hun zoektocht naar informatie over je bedrijf & product & service door één of meerdere woorden in de zoekbalk van Google, Bing of Yahoo te typen.

google zoekbar

Als dit keywords zijn die interessant zijn voor jouw onderneming, wil je natuurlijk met jouw website zo hoog mogelijk ranken in de organische zoekresultaten, zoals in onderstaande afbeelding.

SERP

Door je gevonden zoekwoorden af te stemmen op je website, zorg je er dus voor dat je kan verschijnen in de top-zoekresultaten. Maar hoe kan nu zoekopdrachten vinden? Door je een zoekwoorden onderzoek uit te voeren!

Zoekwoorden onderzoek is één van de belangrijkste SEO aspecten voor een website. Het is de basis om (hoog) te ranken voor belangrijke en relevante zoekopdrachten uit jouw business. Veel bezoekers laten landen op je website is 1 ding. Maar op de eerste plaats wil je vooral geïnteresseerde bezoekers op je website laten landen waarvoor de kans het grootst is dat ze een conversie voltooien.

Interessante inzichten

Via zoekwoorden onderzoek kom je drie zaken te weten namelijk:

  • op welke relevante zoekopdrachten er precies gezocht wordt;
  • welke nieuwe markttrends er aanwezig zijn;
  • het online zoekgedrag van je klanten.

De juiste zoekwoorden voor je bedrijf leren kennen is de basis van effectieve SEO. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden in relatie staan met je bedrijfspropositie en USP‘s. Daarnaast kennen ze bij voorkeur een hoog zoekvolume en lage concurrentie. Zoekopdrachten zijn als het ware een kompas voor jouw SEO: ze zeggen welke richting uit te gaan en of je vooruitgang boekt.

In dit artikel gebruiken we de woorden zoekwoord, zoekopdracht, zoekterm, keyword en search query als synoniemen. Daarnaast kan een zoekopdracht uit één of meerdere woorden bestaan.

2. Hoe doe ik een zoekwoorden onderzoek?

2.1. Brainstorm

Hoe kan je relevante zoekwoorden ontdekken? Dit kan op twee verschillende manieren:

  • Brainstorm: hierbij begin je van scratch.
  • Bestaande zoekwoorden: begin vanuit bestaande zoekwoorden en sla de brainstorm over.

Toch is het interessant om jaarlijks een brainstorm rond je zoekwoorden te organiseren. Vaak ontdek je op deze manier nieuwe ideeën. Denk tijdens het zoekwoorden onderzoek na over welke zoekwoorden jouw klanten googlen. Welke zoekwoorden typen ze in in de zoekbalk van Google wanneer ze op zoek gaan naar jouw product/ dienst? Organiseer een brainstorm, dit kan alleen of in kleine groepjes van 2 of 3 personen. Sluit geen enkel zoekwoord uit, er zijn namelijk geen foute antwoorden. Gebruik zowel je gezond verstand als je productkennis.

Houd rekening met het volgende:

  • Hoe zou iemand online zoeken die je sector al lang kent?
  • En hoe zou iemand zoeken die compleet nieuw is in de branche?
  • Zijn er bepaalde relevante ‘hulp-zoekwoorden’ (zoals bijvoorbeeld stadsnamen als Gent & Mechelen of bijvoeglijke naamwoorden als gratis, goedkoop, uniek, etc.)?
  • Denk eveneens aan synoniemen zoals korte broek & short
  • Schrijf alles op waaraan je denkt & sluit niets uit, dus ook de namen van concurrenten, spelfouten, alternatieven, etc.
  • Denk bijvoorbeeld aan:
    • Onderwerpen : productomschrijvingen, services, oplossingen, problemen, …
    • Merken :  bedrijfsnamen, productnamen, productmodellen, serienummers, personen, …
    • Lokale zoekopdrachten :  zoekwoorden + plaatsnamen, provincies, regio’s, landen
    • Gerelateerde onderwerpen
    • Actualiteiten en (seizoensgebonden) trends

Bij een brainstorm is het niet altijd makkelijk een geschikt startpunt te vinden. Daarom werkten we een handig (en gratis) werkdocument uit, waarmee we je stap voor stap helpen in het denkproces. Je vindt het document via onderstaande knop.

Goed om weten:

  • Google probeert regelmatig haar zoekresultaten te optimaliseren a.d.h.v. updates.
  • Via de Algoritme update Google Hummingbird (Kolibri) tracht het niet alleen naar de zoekwoorden zelf te kijken, maar ook meteen al mogelijke antwoorden te formuleren.
  • voorbeeld: voor de zoekopdracht ‘Wat is de hoofdstad van Frankrijk’ komt Google zelf al met het antwoord ‘Parijs’

snippet google

2.2. Zoekwoorden tools

De gevonden zoekopdrachten van de brainstormsessie gaan we nu verder verfijnen. Hiervoor zullen we een aantal online tools gebruiken die ons hierbij kunnen helpen.

2.2.1. Google Autocomplete functie

Ga naar google.be (met taal = Nederlands) en begin een gevonden zoekterm van te typen. Je ziet dat Google al na enkele letters zelf zoektermen voorstelt in de dropdown die je ziet wanneer je start met intypen van een trefwoord in de Google zoekmachine. Trefwoorden halen enkel maar deze lijst indien er afgelopen maand minstens 10 maal op gezocht is. Deze ‘voorstellen’ worden de autocomplete functie van Google genoemd en zijn gebaseerd op echte zoekopdracht van andere gebruikers. Het is een hulpmiddel om nieuwe ‘hulp zoekwoorden’ te vinden.

Google Autocomplete

Zodra je een basiszoekwoord en spatie intypt in de Google-zoekfunctie (bijvoorbeeld ‘tennisra‘), verschijnen er meer zoekopdrachten. Je kan bijvoorbeeld ook een basis-zoekopdracht + spatie + letter ‘a’ typen en kijken welk suggesties er verschijnen voor a, b, c, d, ect.

Een andere handig weetje is dat Google onderaan de zoekopdrachten gerelateerde zoektermen toont. Typ een basis zoekwoord en scroll tot onderaan de pagina.

2.2.2. Ubersuggest

Met Ubersuggest kan je aan de hand van je basiszoekterm eenvoudig honderden nieuwe keywords genereren. Zoals de naam al duidelijk maakt, gebruikt deze gratis SEO-tool de Google’s functie Autosuggest. Maar ook data van de Google Keyword Planner. Ubersuggest verzamelt vervolgens al deze zoektermen en gebruikt ze in haar tool.

Ubersuggest tool

2.2.3. Google Trends

  • Google Trends verschaft je eveneens meer info over hoe je relevante zoekwoorden zich gedragen over een bepaalde periode; erg handig om bepaalde seizoenstrends te ontdekken.
  • Zet de juiste filters qua regio, periode, categorieën en google-kanaal
  • Als je naar beneden scrolt, krijg je eveneens meer info over gerelateerde onderwerpen.

Google Trends

2.2.4. Check website concurrentie

  • Google een aantal van je gevonden zoekopdrachten en bezoek de websites van de concurrenten die je het meest tegenkomt op de top 3 posities van de eerste pagina van de organische SEO-zoekresultaten.
  • Door te kijken hoe zij hun title tag (en eventueel ook de meta description tag) hebben ingevuld, krijgen we een idee welke zoekwoorden zij belangrijk vinden voor welbepaalde producten en diensten.
  • Eens op hun webpagina, klik op rechterkant van je muis en selecteer ‘Paginabron’.
  • Type CTRL + f
  • Type in het zoekveld <title> en nadien meta name=”description”
  • voorbeeld van de broncode van de Zalando-pagina https://www.zalando.nl/damesschoenen-enkellaarzen/ hieronder

title tag

  • In de <title tag> gebruikt Zalando dus “Enkellaarzen online kopen ” (en niet enkellaarsjes of dameslaarsjes of enkellaarzen dames ect). We krijgen zo een idee welke zoekopdracht zij targetten.
  • Zelfde redenering voor de meta description.
  • Kijk voor de verschillende zoekopdrachten hoe je concurrentie deze 2 velden invullen.
  • Het doel is na te gaan hoe je concurrentie met dit denkproces is omgegaan en er maximaal van te leren voor het zoekwoorden onderzoek.

Ook interessant om lezen: zoekwoordplanners/

2.2.5. AnswerThePublic

  • zie https://answerthepublic.com/
  • het levert je vaak extra relevante (longtail) zoekwoorden op en je leert steeds beter de behoeften en problemen van je doelgroep kennen.

Answer The Public

2.2.6. Google Ads: historische data

  • Heb  je al campagnes lopen via Google AdWords? Dan helpt die historische data bij het verder in kaart brengen van kansrijke en relevante zoekwoorden.
  • Kijk in je Google AdWords-account onder ‘zoektermen’ welke zoekwoorden effectief ook conversies opleveren.
  • Voeg de relevante zoekwoorden toe het zoekwoorden-werkdocument.

adwords zoektermen

2.2.7. Google Search Console

  • Bij welke zoekopdrachten verschijnt je site al in de organische zoekresultaten? Hoe vaak levert deze vertoning ook een klik op?
  • Deze info kan je te weten komen in je bestaande Google Search Console account.
  • Gebruik de filters (aantal klikken, vertoningen, CTR en positie) en selecteer een periode onder ‘Zoekopdrachten’.
  • Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je werkblad.

zoektermen search console

2.2.8. Google Ads zoekwoordplanner

Last but not least: gebruik de Google Ads zoekwoordenplanner voor je zoekwoorden onderzoek. Je kan het als volgt openen:
bestaand AdWords account > Tools > Zoekwoordplanner > Zoekwoorden vinden :

zoekwoordplanner

Geef een gevonden zoekopdracht in en klik op ‘Aan de slag’:

  • Je krijgt een idee van de gemiddeld aantal keren dat op een zoekopdracht wordt gezocht en of de concurrentie hoog/normaal/laag is.
  • Je ziet eventuele seizoenspieken en wat de verdeling is mobiel/desktop/tablet.
  • Vergeet niet bovenaan de juiste parameters in te vullen voor Locaties & Taal & Zoeknetwerk
  • Door te klikken op ‘Filteren’ en ‘Kolommen’ kan je verder filteren (bijvoorbeeld ‘toon enkel zoekwoorden met een gem. maandelijks zoekvolume > 20’).
  • Je zal eveneens constateren dat de tool vaak ook niet-relevante suggesties maakt, dus wees kritisch
  • Weet dat er verschillende types van bezoekers zijn; niet iedere bezoeker heeft een aankoopintentie.
    • de oriënterende bezoeker
    • de vergelijkende bezoeker
    • de bestellende bezoeker
    • de herhalingsaankopen
    • de after-service bezoeker
  • Onderscheid tussen volume vs. waarde:
    • we willen natuurlijk keywords vinden met een hoog zoekvolume
    • maar deze zoekopdrachten zijn vaak ‘oriënterende’ en algemene zoekopdrachten van surfers die zich momenteel willen informeren; dergelijke zoekwoorden worden ook wel informatieve zoekwoorden genoemd.
    • hoe specifieker de search, hoe lager het zoekvolume en hoe hoger het voorgestelde Google Ads, maar ook hoe hoger de koopintentie en hoe interessanter dergelijke zoekterm op te nemen !
    • Deze zoektermen worden ook wel ‘transactionele zoekwoorden’ genoemd. Het zijn op de eerste plaats deze woorden die we willen vinden.
  • Tracht ook niche zoekwoorden te ontdekken; dit zijn woorden met lagere  zoekvolumes die de concurrentie soms nog niet ontdekt heeft én in het algemeen veel beter converteren dan basiszoekwoorden. Meer informatie, zie ook dit artikel

In onderstaande video tonen we je hoe je de zoekwoordplanner kan gebruiken.

3. Zoekwoorden structureren

Met behulp van de tips uit punt 3 zou je nu een pak  zoekopdracht gevonden moeten hebben. Welke zoekwoorden ga we nu effectief kiezen en gebruiken voor ons zoekwoorden onderzoek ? En nadien voor de optimalisatie van je webpagina’s ?

De gevonden zoekopdrachten gaan we nu prioriteren en organiseren door ze in te delen in logische groepen. De indeling van je website is vaak een goede start als leidraad.

3.1. Basiszoekwoorden

  • Surf eens naar https://www.zalando.be . Je ziet dat ze 3 hoofdcategorieën hebben (Dames / Heren / Kinderen ) en dat onder elke hoofdcategorie er verschillende subcategorieën hangen (voor dames: Kleding, Schoenen, Sport, Lingerie, Luxe) daaronder weer sub-sub-categorieën (bv. voor dames kleding: kleedjes, topjes, blouses, jeans, rokken, …) ect.
  • Je merkt dat de Zalando-site-structuur de manier reflecteert hoe ook hun klanten zoeken.
  • Neem je zoekwoorden-werkblad en tracht het nu van een niet-georganiseerd document te veranderen in een georganiseerd document. Omcirkel alle “Kern zoekwoorden” die een basisproduct of -service vertegenwoordigen. Vaak zie je dat deze basiszoekwoorden behoren tot de zogenaamde brede en mid-tail zoekwoorden.
  • Ga ook na welk helper zoekwoorden kunnen gecombineerd worden met je basiszoekwoorden
  • Een kern-zoekwoord is dus het minimale voor een zinvolle zoekopdracht en kan perfect bestaan uit meerdere woorden.
  • De meeste website kennen vaak maar zo’n 5 à 10 basiszoekwoorden
  • Uiteindelijk zal een basiszoekwoord een landingspagina op je site worden

3.2. Next step

Vul volgende zaken aan:

Algemeen

  • Kern-zoekwoorden bv. tennisrackets, tennisballen, tenniskleding, etc.
  • Hulp-zoekwoorden
    • Geografisch-gebonden (stads- en provincienamen) bv. tennisrackets Gent
    • Zoekwoorden met beste, specialist, merken, online, top, etc.
  • Zoekopdrachten: kern-zoekwoorden en hulp-zoekwoorden gebruiken om realistische zoekopdrachten op te bouwen.
  • Zoekvolume: aanvullen met behulp van de Google Keyword Planner.
  • Waarde (laag, medium, hoog of negatief):
    • Zijn bepaalde zoekwoorden relevant voor je website? En vinden je bezoekers de juiste informatie? Zouden ze tevreden zijn met de informatie die ze kunnen terugvinden? Is er een kans dat ze iets bestellen of je contacteren? Beantwoord je de vorige vragen met ja? Dan heb je waarschijnlijk te maken met een keyword met een hoge waarde.
    • Kies zoekwoorden die omzet binnenbrengen in je bedrijf.
    • Hoe specifieker iemand zoekt naar een product/ dienst, hoe hoger de koopintentie.
    • Kan het zoekwoord een directe verkoop betekenen? Zo ja, dan heeft deze zoekterm een hoge waarde.
  •  Concurrentie
    • Ga na welke concurrenten hoog scoren voor je gevonden zoekopdrachten.
    • Noteer de URL van de beste scorende concurrent.
    • Noteer eveneens de graad van concurrentie: hoog, medium of laag.

Ook belangrijk

  • Prioriteit: niet elke zoekopdracht is even belangrijk: sommige hebben een hoog volume (veel zoekopdrachten), andere dan weer een hoge waarde (van consumenten die waarschijnlijk gaan kopen).
  • ideale zoekwoorden hebben én een hoog zoekvolume, én een hoge waarde waarde én weinig concurrentie. Helaas zal je zelden dergelijke keywords vinden
  • prioriteer in kolom A elke zoekopdracht met Warm, Lauw en Koud.
  • met Koude zoekopdrachten houden we vaak nadien geen rekening meer
  • 4 manieren op de prioriteren:
    • 1. Welke zoekwoorden vertegenwoordigen echt meer marge of simpelweg een prima kans op omzet? Net als zoekwoorden met je merknaam erin.
    • 2. Op welk moment van het koopproces hoop óf moet jij  met welke content onder de aandacht komen van een potentiële klant? De zoekintenties van internetters kun je grofweg opdelen in:
      • Informatieve zoekopdrachten
      • Navigatie zoekopdrachten
      • Transactionele zoekopdrachten
    • 3. Onderschat de rol die smartphones spelen rond onze informatiebehoeften niet. Op elk moment van de dag, waar dan ook, willen we direct via deze mobiele apparaten allerlei vragen beantwoord te krijgen. Google’s ‘Micro-Moments’-theorie geeft hierbij ideeën over welke zoekwoorden je omwille van je ‘mobiele doelgroepen’ onderdeel moet maken van je sitestructuur &  sitesecties
    • 4. Realiseer je goed dat de waarde en kracht van een zoekopdracht uiteindelijk afhangt van een mix van data. Maandelijks zoekvolume (zoals door de Google Ads Zoekwoorden planner vertoond), relevantie, mate van online concurrentie op zoekwoorden, (de te berekenen) slaagkans op een betere organische positie en ook je huidige organische positie voor een zoekwoord. Het is aan jou of je SEO-bureau om de juiste keuzes te maken.
    • Onthoud dus dat goede SEO de kunst is van het vinden van zoekwoorden met een hoge ROI, wat zowel zoekvolume als waarde betekent.

3.3. Landingspagina’s

  • Eens we onze zoekwoorden kennen, moeten we nagaan of er al geschikte landingspagina’s voor bestaan.
  • Lees en bekijk deze blogpost

3.4. Opvolgen

  • Volg al je zoekwoorden op qua ranking & PA ect
  • Dat kan je manueel doen, maar veel gemakkelijker en minder tijdrovend zijn keyword trankingstools als Moz.
  • Volg wekelijks op & welke keywords onder- en boven performeren ? Ontdek eventuele tendensen & stuur bij & volg verder op.

4. Praktijk case

De stap die volgt na een zoekwoorden onderzoek is het creëren van content. Hoe dat in praktijk verloopt leer je in onderstaande presentatie.

 

Wil jij de SEO-problemen van jouw website te weten komen? Optimaliseer je website samen met Online Marketing Monkey!