Dataverlies in Google Analytics? Dit is de oplossing

Dataverlies in GA4

Gebruik je Google Analytics om het webverkeer naar je site te analyseren, inzicht te krijgen in gebruikersgedrag of het meten van conversies, maar merk je op dat je minder gegevens krijgt in Google Analytics? Dataverlies in Google Analytics kan erg frustrerend zijn en heeft vaak directe invloed op je marketingstrategieën en besluitvorming. Ontdek in deze blog wat de oorzaak kan zijn van het verlies in data in de rapporteringen en hoe je dit kan oplossen.

Mogelijke oorzaken van dataverlies in Google Analytics

Een plotselinge daling in het webverkeer of conversies in GA4 kan verschillende oorzaken hebben.

Controleer eerst of de trackingcode en conversiemeting correct zijn ingesteld. Ga naar de instellingen van je Google Analytics-account en controleer of de gegevensstream nog steeds actief is. Als de gegevensstream actief is, maar je ziet toch minder conversies in het rapport, gebruik dan de debugging-tool van Google Tag Manager om te controleren of de conversietracking correct is ingesteld.

Houd ook rekening met de vertraging in gegevensverwerking in GA4. Het kan soms tot 48 uur duren voordat een gebeurtenis zichtbaar is in de rapportage.

Is alles correct ingesteld, maar merk je toch een aanzienlijk verlies aan gegevens op? Dan kan het zijn dat je niet voldoet aan de GDPR-privacywetgeving in Europa.

Dataverlies in GA4

Google Analytics en de GDPR

Als je gegevens wilt verzamelen van websitebezoekers met GA4 of Google Ads, moet je voldoen aan de privacywetgeving van de Europese Economische Ruimte (EER), waaronder de GDPR. Deze wetgeving stelt strikte regels voor het verzamelen, verwerken en opslaan van persoonlijke gegevens van gebruikers. Om aan deze regels te voldoen, moet je vooraf expliciete toestemming van je bezoekers verkrijgen voordat je hun gegevens verzamelt.

Google Consent Mode

Met Google Consent Mode, oftewel GCM, kan Google gegevens blijven verzamelen zonder de privacywetgeving te overtreden. De bezoeker van de website bepaalt zelf welke gegevens Google mag verzamelen door bepaalde cookies wel of niet te accepteren via de cookiebanner. Deze keuzes beïnvloeden de gegevens die je ontvangt in Google Analytics en Google Ads.

Google Consent Mode gebruikt parameters om te bepalen welke informatie naar de Google-producten wordt doorgestuurd. De parameter voor gegevensverzameling die GCM gebruikt zijn:

  • ad_storage: Maakt opslag voor advertenties mogelijk
  • analytics_storage: Opslag voor analysegegevens

Consent Mode V2

De eerdere versie van Consent Mode voldeed niet aan de GDPR-richtlijnen, daarom is de nieuwe versie ontwikkeld om te voldoen aan de meest recente privacywetgeving. De GCM V2 introduceert twee nieuwe parameters voor het verzamelen van gegevens.

  • ad_user_data: Toestemming voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor online advertentiedoeleinden.
  • ad_personalization: Maakt gepersonaliseerde advertenties mogelijk.

De Consent Mode V2 is zeer belangrijk voor websites die Google Advertenties lopen. Sinds april 2024 worden Google Ads-accounts gecontroleerd door Google op het gebruik van GCM en de naleving van Europese richtlijnen. Voor campagnes die geen correcte Consent Mode hebben, zullen gegevensverzameling en conversiemetingen worden uitgeschakeld. Als je geen conversies kan meten, heb je geen zicht op de prestaties van je campagne.

Hoe werkt Google Consent Mode?

Als een websurfer op jouw website komt, krijgt hij of zij een banner te zien met de opties om cookies te accepteren, waarbij statische cookies en marketing cookies belangrijk zijn om gegevens te verzamelen in GA4 of Google Ads.

Bij Basic Consent Mode wordt enkel de data verzamelt van bezoekers die expliciet de cookies accepteren. Als ze de cookies weigeren worden er geen gegevens verzameld in Google Analytics.

Bij Advanced Consent Mode worden ook de gegevens verzamelt of werken de conversietags normaal als de bezoeker toestemming geeft. Maar als de cookies niet worden geaccepteerd, wordt de data doorgestuurd als een anonieme “ping” naar Analytics of Google Ads. Deze signalen worden met hulp van machine learning door GA4 gebruikt om data te modelleren. Websitebezoeken of conversies door gebruikers die de cookies niet accepteren worden dan aangevuld aan het GA4-rapport om eventuele “gaten” in de gegevensverzameling te beperken.

Om te zorgen dat Google Analytics ontbrekende data kan modelleren met machine learning, moet de toestemmingsmodus voor gegevensverzameling aan specifieke voorwaarden voldoen.

Dataverlies in Google Analytics beperken door Consent Mode te implementeren

Om te voldoen aan de GDPR-richtlijnen, moet je website beschikken over een cookieconsentbanner van een door Google aangeduid Consent Management Platform (CMP).

Met een CMP zoals Cookiebot of CookieYes kun je eenvoudig een cookiebanner visueel aanpassen aan jouw voorkeuren en ervoor zorgen dat je website voldoet aan de Europese regelgeving voor gegevensverzameling.

Je kunt de banner eenvoudig installeren en testen of de vereiste consentmodus actief is via Google Tag Manager.

Consent Mode testen

Om te controleren of GCM correct is geïnstalleerd op je website, kun je de Tag Assistant van Google Tag Manager gebruiken. Voor de verificatie van Consent Mode V2 op onze website heb ik de volgende stappen doorlopen:

Via de Tag Assistant heb ik de website in een testruimte geopend. Vervolgens heb ik het tabblad “consent” geselecteerd om te zien welke cookies toestemming hebben gekregen. Omdat ik de cookies nog niet had geaccepteerd, zag ik dat alle gegevensverzamelingsparameters de status “Denied” hadden.

Google Consent Mode als cookies worden geweigerd

Nadat ik alle cookies accepteerde, zag ik dat de toestemmingsstatus veranderde naar “Granted”.

Status van GCM als alle cookies worden aanvaard

Bezoekers van de website hebben de mogelijkheid om hun toestemmingsvoorkeuren aan te passen, bijvoorbeeld door alle cookies te accepteren behalve advertentiecookies. In dit voorbeeld heb ik geen toestemming gegeven voor advertentiecookies, maar wel voor analytische cookies. Hierdoor waren de parameters die noodzakelijk zijn voor gegevensverzameling in Google Analytics op “Granted”, maar werd de data niet doorgestuurd naar Google Ads vanwege de “Denied”-status voor advertentiecookies.

Status van Google Consent Mode als advertenties cookies worden geweigerd.

Conclusie

Het gebruiken van Google Consent Mode is van cruciaal belang om te voldoen aan de GDPR en gegevens te blijven verzamelen en dataverlies te bepreken in Google Analytics.

Hulp nodig bij implementatie van GCM of wilt u meer website verkeer?