Google’s AI Overviews zullen SEO grondig veranderen

Google AI Overviews

Onder de vele nieuwe technologieën en AI-tools die tijdens de Google I/O conferentie van 14 mei 2024 werden gedemonstreerd, viel de nieuwe functie voor Google Zoeken, genaamd Google AI Overview, voor mij als SEO-er uiteraard vooral op. Zoals gebruikelijk was er ook weer de nodige paranoia over de negatieve impact ervan op organisch verkeer. In dit artikel leggen we uit wat Google AI Overviews (AIO afgekort) zijn en onderzoeken we welke impact ze hebben op SEO & Google Zoeken.

Wat zijn Google AI Overviews?

Google AI Overview is de nieuwe feature in Google Search. De vorige naam was trouwens Search Generative Experience of SGE. Maar die oude naam begreep niemand. De naam AI-overview zegt veel duidelijker wat het is: het is een samenvatting van zoekresultaten, gegenereerd door Gemini, die bovenaan in de SERP wordt getoond. Ze zijn ontworpen om mensen snel informatie over een zoekopdracht te geven door verschillende bronnen te combineren in een overzicht.

Onderstaand voorbeeld maakt het duidelijk

Google AI Overview

Wie in 2024 met Bing werkte, ziet dat Google’s AI Overview vrij goed lijkt op CoPilot. Maar ze gaat wel een stap verder.

Hoe werken Google AI Overviews?

AI-overzichten worden dus bovenaan de zoekresultaten-pagina geplaatst. Aangedreven door Google’s Gemini-taalmodel, wordt de informatie die ze verstrekken verzameld van de webpagina’s eronder, die worden vermeld als bronnen in het overzicht.

Als je bijvoorbeeld “Wie is Manneken Pis” in Google zoekt, zie je het antwoord samengevat in een paar zinnen die door Gemini zijn gegenereerd.

Onder deze AI-gegenereerde samenvatting zie je de gebuikte bronnen, die je ook kunt aanklikken om de websites te bekijken waar de informatie vandaan is gehaald. Onder de AIO staan de gebruikelijke, reguliere zoekresultaten.

De volgende logica wordt gebruikt bij het genereren van deze AIO:

  1. Query verwerking: als je een zoekopdracht intypt, verwerkt de AI je woorden en genereert een tekstantwoord;
  2. Document selectie: het algoritme van Google selecteert vervolgens een kleine groep relevante webpagina’s;
  3. Fact check: deze geselecteerde URLs fungeren als fact-checkers; indien de informatie de door de AI gegenereerde tekst tegenspreekt, past de AI zijn antwoord hierop aan;
  4. Evaluatie: hoewel we dit niet zeker weten, is er nog een extra evaluatiestap om de nauwkeurigheid van het antwoord te evalueren.

Waar zijn AI Overview reeds operationeel?

De AI-overzichten zijn vanaf 14 mei 2024 beschikbaar voor gebruikers in de VS, en binnenkort in meer landen. Google verwacht dat AI-overzichten tegen het einde van 2024 beschikbaar zullen zijn voor meer dan een miljard mensen.

In België en Nederland is het dus momenteel nog niet beschikbaar.

Als je vanuit België of Nederland toch al de werking van Google AI Overviews wil uittesten:

  • Stap 1: Installeer een VPN en gebruik een server van een beschikbare regio. Vb de Verenigde Staten.
  • Stap 2: Log in je Google-account en verander de taal naar Engels.
  • Stap 3: Surf naar Search Labs en zet “AI-experimenten” aan.
  • Stap 4: Nu kan de AI van Google getest worden.

Wat is de impact van Google AI Overviews op SEO?

“Blijf op ons platform”

Het is uiteraard niet te voorspelen wat de exacte impact van Google’s AI Overviews op SEO zal zijn. Het lijkt me wel vrij logisch dat, als gebruikers de informatie die ze zoeken direct in het AI-overzicht al vinden, ze minder geneigd zijn om door te klikken naar een website. Zeker voor eenvoudige zoekopdrachten waarvoor een kort antwoord volstaat. AI overview zal ongetwijfeld leiden tot minder verkeer en dus minder SEO-verkeer. Hoeveel minder? Ik blijf momenteel op mijn schatting van mijn 2024 SEO voorspelling.

Je mag m.i. de SEO impact van deze nieuwe zoek-samenvattingen vergelijken met introductie van de Rich Snippets en de toename van Zero Click searches van enkele jaren terug. Het is Google’s manier om gebruikers langer op haar platform te houden, net zoals alle andere platformen zoals Facebook, Instagram, Tik-Tok, Linkedin, Reddit ect dat ook doen.

Anderzijds zullen websites die hoogwaardige, unieke content creëren, profijt kunnen halen uit de Google’s AI-overzichten via de bronvermelding onderaan de AI samenvatting. Die bronvermeldingen lijken bovendien een hogere CTR te hebben ten opzichte van normale organische vermeldingen.

Anders geformuleerd, de SEO impact van AIO hangt af van het type zoekopdracht:

  1. Transactionele zoekwoorden: voor “brede”, algemene zoekopdrachten met transactionele intentie komt AIO bijna niet voor; bij longtail keywords met transactional intent soms; geen verassing voor mij mits Google nog altijd haar geld verdient met advertising;
  2. Informatieve zoekopdrachten: AIO’s verschijnen hier vaak wel; vooral voor searches rond “doen” en “lijsten”;
  3. Your Money Your Life (YMYL) trefwoorden: verassend genoeg verschijnen AIO’s best wel veel voor topics als gezondheid & financiën; Google krijgt daar momenteel de nodige kritiek voor op sociale media en zal daar ongetwijfeld verder op bijsturen;
  4. Lokale zoekwoorden: we hebben vele locatie-gebonden zoekwoorden getest, maar AIO werd nergens weergegeven.

AIO wordt zeker niet voor elke zoekopdracht getoond. Al bij al nog redelijk beperkt dus.

Hoe AI Overviews meten?

Kan je AI-overzichten in de SERPs monitoren en rapporteren aan het management?

Ja en nee.

Ja, via Search Console kunnen we verkeer via Google Search meten. Nee, we weten niet of het verkeer dat we krijgen nu komt van gewone search of AIO of featured snippets. Zie ook John Muller hieronder.

Hoe in AI-overzichten geraken?

Iedereen wil natuurlijk weten hoe een website kan verschijnen als bronvermelding in de AI-overzichten. Volgens Google is “geen actie nodig”. Eigenlijk zeggen ze dat je als website niets kan doen. De selectie is automatisch, dus er worden alleen links getoond naar bronnen die de informatie ondersteunen van een breed scala aan uitgevers en bedrijven. Om te verschijnen als een van de klikbare bronnen, adviseren we te blijven streven naar content die kwalitatief, relevant en uniek is.

De meeste AI-overzichten zijn gericht op long-tail-zoekopdrachten met een laag zoekvolume. Die hebben in het algemeen minder impact op de SEO van de meeste sites. Zoekopdrachten met korte, eenvoudige antwoorden zullen door de AI overviews meer en meer beantwoord worden. Je moet te weten komen welke zoekopdrachten een AIO triggeren. Zie je zoekopdrachten voor jouw website opduiken in de AI-overzichten, tracht dan om een bronvermelding te worden via:

    • online vermeldingen & reviews & backlinks van je merk
    • content die duidelijk, volledig, uniek, kwalitatief, up-to-date, gestructureerd, … is.

Multi-step reasoning

Dit is nog niet live, ook niet in de US, maar wel een toekomstige game-changer. Zie Multi-step reasoning als een AI overview op steroïden. Multistep reasoning is niet de samenvatting van 1 vraag, maar van verschillende. Het wordt uitgelegd door Elizabeth Reid, VP Search bij Google, in onderstaand fragment op Google I/O 2024:

Dit is m.i. echt wel de next step in search: Google die voor jou aan het googlen is. Het bespaart je als gebruiker tijd; immers je moet zelf niet meer al die sites gaan bezoeken. Het gevolg van die multi step search is wel dat het minder kliks zal genereren. Voor een zoekopdracht als “Wat is de beste Yoga Pilates studio in mijn buurt” bezocht je als gebruiker verschillende websites, bloggers, Youtubers etc. In de toekomst heeft Google dit reeds voor je gedaan en voor jou samengevat.

Gevolg:

  • het is vrij key dat jouw merk wordt vermeld in die (multi-step) AI overviews, wat dus leidt tot meer branded traffic;
  • tot nu toe kan je zien hoe iemand op je website komt, via welke keywords en pagina’s ze converteren;
  • met die multi-step reasoning weet je dan niet meer; de voorgaande “customer journey” is voordien al uitgevoerd door Google …

Lang verhaal kort: branded traffic zal nog belangrijker worden.

Take-aways

  • Het zijn duidelijk spannende tijden voor SEO en Google Search;
  • De meeste AI-overzichten zijn gericht op long-tail-zoekopdrachten met een laag zoekvolume. Die hebben in het algemeen minder impact op de SEO van de meeste sites;
  • Zoekopdrachten met korte, eenvoudige antwoorden zullen door de AI overviews meer en meer beantwoord worden & de daarvoor rankende websites gaan verder SEO verkeer verliezen;
  • Zodra beschikbaar: onderzoek het aandeel belang van AIO-zoekopdrachten voor jouw website. Zie je zoekopdrachten voor jouw website opduiken in de AI-overzichten, tracht dan om een bronvermelding te worden via:
    • online vermeldingen & reviews & backlinks van je merk
    • content die duidelijk, volledig, uniek, kwalitatief, up-to-date, gestructureerd, … is.

 

Meer bijleren over SEO? Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.

    Voornaam

    Naam

    E-mailadres