Sinds maart 2024 is Google Consent Mode V2 (of toestemmingsmodus in het Nederlands) verplicht voor websites die gebruikmaken van Google Ads. In dit artikel bespreken we de belangrijkste aspecten van de Google Consent Mode V2, waarom het relevant kan zijn voor jouw site, en hoe je het kan implementeren.
Wat is Google Consent Mode V2?
Deze vernieuwde versie van de Google Consent Mode is essentieel voor adverteerders om aan de regelgeving te blijven voldoen. Het is een geavanceerde tool waarmee je als website eigenaar kan beheren hoe Google Ads de cookies op je website gebruikt en data verzamelt; afhankelijk van de toestemmingsstatus van de gebruikers. Deze versie introduceert twee belangrijke elementen die ervoor zorgen dat gebruikers meer controle hebben over hun persoonlijke gegevens en hoe deze worden gebruikt voor advertenties: ‘ad_user_data’ en ‘ad_personalization’.
Waarom is Google Consent Mode V2 toepassen belangrijk?
De grootste reden van de invoer van Google Consent Mode V2 is de verstrengde privacywetgeving binnen de Europese Economische Ruimte (EER). Deze privacywetgeving eist dat bezoekers expliciet toestemming geven voor het verzamelen en gebruiken van hun data. Zonder deze toestemming mogen wij (en Google Ads) de data niet gebruiken. Dit vormt een probleem als je advertenties hebt lopen met remarketing of een gerichte doelgroep. De effectiviteit van die campagnes is dan niet meer te garanderen.
Google Consent Mode V2 zorgt ervoor dat Google diensten automatisch hun gedrag aanpassen op basis van de toestemmingsstatus van de gebruikers. Dat is essentieel om de wetgeving en het behoud van data-integriteit na te leven.
Hoe werkt de Google toestemmingsmodus?
Consent Mode V2 werkt door het beheren van verschillende toestemmingsstatussen. Enkele voorbeelden zijn ‘ad_user_data’ en ‘ad_personalization’. ‘Ad_user_data’ bepaalt of persoonlijke data naar Google wordt verstuurd terwijl ‘ad_personalization’ bepaalt of diezelfde data kan gebruikt worden voor gepersonaliseerde advertenties. Beide instellingen bieden gebruikers de mogelijkheid om de functies te accepteren of af te wijzen.
Hoe implementeer je de Google Toestemmingsmodus?
Je kan de Google Consent Mode V2 op twee manieren implementeren: via een Consent Management Platform of via Google Tag Manager.
Consent Management Platform (CMP)
Er is een lijst van consent management platformen die goedgekeurd is door de Google Consent Mode V2. Met deze CMP’s stel je eenvoudig de cookiebanner in op je website.
Google Tag Manager (GTM)
Voeg nieuwe tags en triggers toe in GTM die specifiek zijn voor de Google Consent Mode V2. Dit is iets technischer. Je roept best hulp in van je websitebeheerder.
Daarnaast kies je voor een basic implementatie of een advanced implementatie.
Basic implementatie
Deze versie is eenvoudig te installeren; je hebt namelijk heel wat minder kennis nodig. Het nadeel aan de basic versie is dat Google niets van data opslaat als de cookiebanner wordt afgewezen.
Advanced implementatie
Deze versie is meer complex en er moeten heel wat aanpassingen gemaakt worden aan de Google Tags. Het grote voordeel is dat er cookieloze pings worden afgevuurd wanneer de bezoeker cookies afwijst. Die pings kunnen gebruikt worden voor data modellering.
Controle en optimalisatie
Na de implementatie is het belangrijk om te controleren of alles correct werkt. Dit kun je doen in Google Tag Manager. Merk je dat je bezoekersaantallen of conversies dalen? Maak je banner wat zichtbaarder op je website, of pas de configuraties van je campagnes aan om de impact te minimaliseren.
Wat gebeurt er als je Google Consent Mode V2 niet implementeert?
De Google Consent Mode V2 niet installeren kan grote gevolgen hebben voor je Google Ads wanneer je niet enkel aan zoekadvertenties doet. Gebruik je remarketing of doelgroep targeting in bijvoorbeeld display campagnes? Dan kan het niet installeren van de toestemmingsmodus resulteren in onvolledige data verzameling en dus niet de relevante personen bereiken met de advertenties.
Conclusie
Google Consent Mode V2 is een essentiële update voor elke website die gebruik maakt van remarketing of doelgroep targeting in Google Ads. Het helpt website-eigenaren om te blijven voldoen aan de GDPR wetgeving én om de relevante doelgroep te bereiken met de advertenties.
Wil jij graag op de hoogte blijven van de laatste SEO en SEA nieuwtjes? Schrijf je dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!