Google komt binnenkort met een nieuwe update: Google MUM. Maar wat is Google MUM? Wat verandert er in de SEO-wereld? En wat betekent dat voor jouw website? We zetten het allemaal op een rijtje in onze nieuwste blog.
Wat is Google MUM?
Multitask Unified Model of MUM is een AI onderdeel van de zoekmachine Google. Deze update wil antwoorden geven op vervolgvragen die de surfer mogelijks heeft. Deze update creëert meer diepgang voor zoekresultaten pagina’s. Google gaat dan in plaats van zoeken en antwoorden, kijken naar het intuïtief van een onderwerp. Indien je een zoekwoord intypt dan zal Google op zoek gaan naar een zo compleet mogelijk antwoord.
Je kan het vergelijken met iemand die expertise heeft over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld: SEO. Deze persoon weet alles en zal naargelang je vraag heel gedetailleerd kunnen antwoorden. Ook als je oorspronkelijke vraag best algemeen was. Dat wil Google kunnen verwezenlijken met de nieuwe MUM update.
Met de MUM update zal er een ‘Things to know’ box te zien zijn bij de zoekresultaten. Hierin staan andere punten die relevant kunnen zijn met de zoekopdracht. Op deze manier zal de gebruiker meer informatie krijgen van Google waarvan hij niet wist dat die bestond.
Ook zal er een Opic Exploration te zien zijn. Dit zijn onderwerpen die verwant zijn met het zoekwoord dat de gebruiker zoekt. Voorbeeld: je bent op zoek naar schoenen, dan zal Google jouw schoensmeer voorstellen.
Met de AI die achter Google MUM zit, zal je ook gemakkelijker zoekopdrachten kunnen doen met een foto. Een foto trekken van je fiets? Dan krijg je meteen een YouTube filmpje met uitleg over hoe je dat deel van de fiets zelf kan repareren.
Wat is AI?
AI is de afkorting van Artificial intelligence. Google en andere zoekmachines gebruiken AI om de relaties tussen websites, inhoudspagina’s en rankings te analyseren. De resultaten zijn snelle, bruikbare en zelfs geautomatiseerde tactieken om betere content te presenteren in de zoekmachines.
Op basis van eerdere zoekresultaten, gedrag, apparaat, locatie en tal van andere factoren krijgt de gebruiker specifieke zoekresultaten. Google MUM zal de gebruikers nog beter begrijpen in de zoektocht naar hun antwoord.
Wanneer is de MUM update beschikbaar?
Momenteel is de update nog niet live, maar volgens Google zelf zal het niet lang meer duren. Ze tweetten namelijk dit vorige maand:
MUM, our advanced AI model, is coming to #GoogleLens early next year. You’ll be able to snap a photo AND ask a question, which can be helpful in those moments you need to fix a broken part and have no idea what it is 🤷🔧 #SearchOn pic.twitter.com/cmedce3dB2
— Google (@Google) September 29, 2021
We verwachten de MUM update dus begin volgend jaar!
Wat is het verschil tussen Google MUM en Google BERT?
Google MUM zal de grote opvolger zijn van Google BERT. Experts zeggen dat MUM 1000 keer sterker dan zijn dan BERT. De MUM technologie zal moeilijkere vraagstukken kunnen begrijpen. Ook zal er Transformer Architecture aanwezig zijn. Dat is een speciaal soort neutral netwerk die ervoor zorgt dat Google de menselijke taal gemakkelijker begrijpt. De zoekmachine is getraind om maar liefst 75 verschillende talen te begrijpen en zo ook resultaten te geven over de verschillende talen heen. Ook wordt het gemakkelijker om voice searches uit te voeren.
Weg met taalbarrières
MUM zal ervoor zorgen dat er geen taalbarrières meer zal zijn. De zoekmachine heeft namelijk veel problemen met het begrijpen van sommige talen. Specifieke informatie over een bepaald onderwerp is niet altijd gemakkelijk te vinden. Er is bijvoorbeeld veel minder informatie te vinden in het Nederlands dan in een wereldtaal als het Engels.
MUM zal de technologie hebben om verschillende websites in verschillende talen te vergelijken om zo de beste bron voor te stellen in de taal naar keuze. Zo vind je sowieso een beter recept voor verse pasta op een Italiaanse website dan op een Nederlandstalige. De Google MUM update wil ons dan ook die Italiaanse website tonen.
Op deze manier wilt Google weer beter organische resultaten aanbieden aan zijn gebruikers. Het is dan ook goed als bedrijf dat je de SEO van je website goed optimaliseert.
Indien er geen goede content beschikbaar is dan kan het wel eens zijn dat Google je een website zal voorstellen met een andere taal. In dit geval gaat de zoekmachine de website voor je vertalen. Google wilt namelijk de beste expertise aanbieden aan je.
Wat zijn de gevolgen van de Google MUM update?
Doordat deze update nog niet live is weten we nog niet precies wat de concrete gevolgen zullen zijn voor websites. Indien je een goede SEO website hebt dan zal je hoogstwaarschijnlijk nog altijd goed scoren in Google. Er zijn wel een aantal mogelijke gevolgen van MUM:
- De beste content krijgt voorrang in de zoekmachine. Zorg er ook voor dat je belangrijke zoekwoorden vermeld op je webpagina’s. Probeer zeker een zoekwoord te vermelden in je titel.
- De MUM update brengt ook potentieel met zich mee: indien je content echt goed is en Google je ziet als een expert kan het zijn dat je internationaal verkeer krijgt naar je website.
- Accepteer dat er zero click searches zijn.
Houd zeker onze blog in de gaten. We vertellen je meer van zodra Google de informatie vrijgeeft!
Een voorbeeld van Google MUM:
Gebruiker: Hoe maak je een Italiaans gerecht klaar?
Google: Welk gerecht bedoel je precies?
Gebruiker: Lasagna bolognese.
Google: Hier zijn de beste recepten voor lasagna bolognese.
Gebruiker: Kan ik hiervan een video zien?
Google: Hier zijn de beste video’s voor het maken van lasagna bolognese.
Gebruiker: Kan je me tonen hoe je de tomatensaus moet maken?
Google: Opent YouTube-video en begint op 6:35
Weet je niet goed hoe je met SEO moet beginnen? Wij helpen je met veel plezier verder!
FAQ:
Multitask Unified Model of MUM is een AI onderdeel van de zoekmachine Google. Deze update wil antwoorden geven op vervolgvragen die de surfer mogelijks heeft. Deze update creëert meer diepgang voor zoekresultaten pagina’s. Google gaat dan in plaats van zoeken en antwoorden, kijken naar het intuïtief van een onderwerp. Indien je een zoekwoord intypt dan zal Google op zoek gaan naar een zo compleet mogelijk antwoord.
Momenteel is de update nog niet live, maar volgens Google zelf zal het niet lang meer duren. We verwachten de MUM update begin volgend jaar!