Google updates
Wil je de komende jaren een website die goed scoort in Google ? Zonder schrik te hebben van steeds maar nieuwe Google core updates ? Wil je ook wel eens weten welke aanpassingen Google de afgelopen jaren heeft uitgevoerd om haar zoekresultaten te verbeteren ? Blijf dan zeker op de hoogte van alle Google Core updates!
SEO in het pre Panda-Pinguin-Kolibrie tijdperk
Zeker in de begindagen van Google kon je webpagina’s, vaak met succes, volproppen met zoekwoorden en linken met duizenden backlinks van de meest exotische websites voor hogere rankings in de zoekmachines. SEO was toen eenvoudig. Google liet veel toe.
Langszaam ontstond er de zogenaamde White Hat SEO (= SEO zoals het Google het graag ziet) en Black Hat SEO (= SEO praktijken die Google volledig afkeurt). Tussen die 2 ligt een denkbeeldige Google SEO tolerantie lijn. Ga je daarover, dan werd je site bestraft. Hoe meer risico je nam, hoe groter de kans dat Google je SEO beschouwde als Black Hat, met zeer slechte SEO posities tot gevolg. Tussen de White Hat en Black Hat SEO lag een grijze zone, voor het gemak Grey Hat SEO genoemd. Onderstaande figuur maakt het een en ander duidelijk. Google zag in dat haar zoekresultaten te veel vertroebeld met slechte & niet relevante & spammy webpagina’s en dat het nodig was haar zoekalgoritmes te verfijnen opdat de valsspelers eruit zouden gaan. Het was de start van verschillende belangrijke en ingrijpende Google updates. Voor een volledig overzicht van alle Google updates, klik hier.
Google Panda
Google liet in februari 2011 haar eerste beest los met Panda. De Google update Panda was er gekomen om spammy, lage kwaliteits websites uit de zoekresultaten te krijgen. Webmasters overal ter wereld zagen plots websites met slechte content minder goed scoren in de zoekresultaten. Anders geformuleerd en verwijzend naar de bovenstaande figuur: de Google tolerantie lijn was opgeschoven naar links.
Al bij al viel de impact van Panda eigenlijk nog mee. Als je er voor zorgde dat de content op je website uniek en interessant voor bezoekers was, zat je nog goed.
Google Pinguin
Daarna kwam in april 2012 het volgende beest met een nog veel grotere knal in Google’s dierentuin binnen: Pinguin, die nog een stuk straffer was dan Panda. Google Pinguin was ontwikkeld om de websites op te sporen én te straffen die over de Google SEO Tolerantie Grens gingen met hun SEO praktijken. Pinguïn bestrijdt websites met onnatuurlijke linkbuilding technieken, zoals betalen voor links of het maken van zgn. kring van eigen websites.
Met Penguin veranderde SEO voor goed. Zie ook onderstaande figuur. De Tolerantie lijn is na Pinguïn nog verder naar links opgeschoven. SEO die wel aanvaard wordt door Google, is veel kleiner geworden (zie horizontale as). De Grey Hat SEO is quasi helemaal verdwenen; Black Hat SEO wordt sneller dan ooit herkend. Google is nu in staat om de meeste SEO-valsspelers uit haar zoekresultaten te duwen.
Google Kolibrie
In september 2013 was het de beurt aan het volgende dier, een vogel deze keer: Kolibrie . Waar de Google updates Panda en Pinguin veranderingen waren in de bestaande algoritmes, is Koilibrie een volledig nieuwe algoritme. Met Kolibrie wil google de zoekopdrachten beter begrijpen én gaan interpreteren. In plaats van websites die het best scoren op de exacte match van een zoekopdracht, gaat het nu die webpagina’s in de zoekresultaten tonen waarvan Google denkt dat het dat is wat de surfer bedoelde. De impact van Kolibrie op de SERP’s was minder ingrijpend dan Panda en Penguin.
SEO op specifieke zoektermen wordt anno 2014 en in de toekomst moeilijker en minder relevant indien die woorden niet overeenstemmen met de zoekintentie van de surfer
Dus ?
De Google updates Panda, Pinguïn en Kolibrie hebben er voor gezorgd dat de opgebouwde SEO kennis van de afgelopen 10 jaar bijna volledig mag weggooid worden. SEO is veel moeilijker geworden. Maar ook veel eerlijker. Google ontdekt anno 2014 sneller dan ooit websites die gebruik maken van Black Hat SEO.
Vergeet dus alle Black Hat SEO waarvan je ooit gehoord hebt. Wees zeer sceptisch voor zogenaamde old-school SEO specialisten die nog steeds gebruik van pre Panda en Pinguin SEO technieken. Ze beloven je website in no time bovenaan in Google te krijgen via rich anker teksten en full monty backlinking. Indien je niet geeft om je online business, werk dan zeker met ze samen. Misschien behalen ze op korte termijn zelfs wat resultaten. Maar weet 1 ding: vroeg of laat zal Google met haar algoritmen-dierentuin jouw site in het vizier krijgen en loop je het risico al je rankings zonder pardon in 1 klap te verliezen.
Zorg ervoor dat jouw White Hat SEO zich voortaan nog enkel en alleen bezig houdt met kwaliteitscontent + correcte onpage optimalisatie + website authoriteit. En dit steeds met een lange termijn vizie.
Ook interessant om lezen
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste online marketing trends?