Hoe bepaal je het Google Ads budget?

“Wat is het budget dat we moeten inzetten op Google Ads?”

Dit is een van de meest voorkomende vragen die wij krijgen rond Google Ads. Er is hier geen eenduidig antwoord op. Er zijn verschillende zaken waar je rekening mee moet houden. Lees hier hoe je het budget kan bepalen.

Wil je meteen de oplossing? Download nu onze Google Ads budget calculator.

Stap 1: Stel je conversies in

De eerste stap is één van de belangrijkste: wat wil je bereiken met je Google Ads campagne? Er zijn verschillende mogelijkheden zijn:

  • Websiteverkeer: Je wil als bedrijf meer mensen naar je website lokken. Ze hoeven niet meteen een conversie uit te voeren.
  • Merkbekendheid: Je wil dat meer mensen je merk leren kennen. Dit kan interessant zijn voor nieuwe bedrijven of producten.
  • Leadgeneratie: Je wil mensen aantrekken die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Een lead kan uit verschillende opties bestaan: contactformulieren, aanmeldingen, telefoontjes of offerteaanvragen.
  • Directe verkoop: Voor e-commerce websites is directe verkoop het hoofddoel: directe aankopen genereren via de webshop

Om Google Ads op te starten raden wij directe verkoop voor websites met een webshop, of leadgeneratie voor alle andere websites aan. Als je weet hoeveel één klant gemiddeld opbrengt, kun je beslissen hoeveel je bereid bent te investeren in het aantrekken van nieuwe klanten.

Importeer de conversiedoelen in Google Ads zodat je ziet hoeveel conversies je campagne opbrengt en hoeveel elke conversie kost.

Stap 2: Onderzoek de markt

Weten hoe de markt werkt, is belangrijk om een realistisch budget te bepalen. Gebruik tools zoals de Google zoekwoordplanner om inzicht te krijgen in je belangrijkste zoekwoorden en hun zoekvolumes. Dankzij de zoekwoordplanner krijg je een idee van een gemiddelde CPC; van hoeveel adverteerders gemiddeld betalen per klik op hun advertentie. Dit is al een goede indicatie van welke kosten je kan verwachten op je eigen advertenties.

Stap 3: Bepaal het maandbudget

Als je nog nooit een campagne hebt opgezet, kan het ingewikkeld zijn om een effectief startbudget te bepalen. Om je budgetkeuze goed te onderbouwen, moet je rekening houden met verschillende variabelen.

    • Gebruik de Google zoekwoordplanner om de belangrijkste zoekwoorden te bepalen. In de zoekwoordplanner krijg je een idee van de gemiddelde CPC.
    • Wat is het conversiepercentage? Voor sommige sectoren is het gemiddelde conversiepercentage tussen 3% en 4%, voor andere kan dat oplopen tot 15%. Heb je nog geen historische data? Dan schat je best wat lager in.
    • Tijd om te rekenen: hoeveel leads resulteren in een klant? Hoeveel brengt een klant gemiddeld op? Wat is de marge van je producten of diensten? Het antwoord op deze vragen helpt je met het bepalen van je budget.
    • Neem je maandbudget en deel het door 30,4. Dan heb je je budget per dag.

Gebruik onze Google Ads Budget Calculator om jouw Google Ads maandbudget te berekenen.

Maar hoeveel budget moet je voorzien voor de eerste testcampagne?
We gaan uit van het volgende: neem het maandelijks zoekvolume van de belangrijkste zoekwoorden, de gemiddelde CPC van diezelfde zoekwoorden en de gemiddelde CTR van je account. Heb je nog geen historische data? Gok dan op een CTR van 10%. Deel alles door 30,4 om een dagbudget te bepalen. Om ruim te gokken en drukke dagen te overbruggen reken je best nog 15% extra op het bedrag.

Gebruik al die data voor de volgende formule:

Is het bedrag hoger dan je had verwacht? Dan stellen wij een startbudget van 10 à 20 euro per dag voor om zo veel mogelijk data te verzamelen.

Stap 4: Start een testcampagne

Wanneer alles is ingesteld start je een proefperiode van een maand met een campagne. Gebruik deze maand om je CPC, conversiepercentage en andere belangrijke cijfers te evalueren. Monitor en optimaliseer je campagnes regelmatig. Pas biedingen, targeting en advertenties aan op basis van de resultaten. Een testcampagne helpt je begrijpen hoe je campagne werkt en welke zoekwoorden, advertenties, en landingspagina’s het beste presteren.

Stap 5: Analyseer en pas je campagne aan

Is de proefperiode afgelopen? Heb je een idee van wat wel of niet werkt? Dan kan je investeren in je Google Ads campagnes. Vergeet niet om je campagnes regelmatig te monitoren en te focussen op de best presterende zoekwoorden, advertenties en doelgroepen.

Om het budget te bepalen, kan je gebruik maken van de prestatieplanner van Google. Deze tool voorspelt de resultaten van je campagne met behulp van AI. Om de prestatieplanner te kunnen gebruiken, moet de campagne minstens 7 conversies in de afgelopen 7 dagen behaald hebben.

Hoe weet ik of mijn Google Ads budget genoeg opbrengt?

Dankzij een ROI (Return on Investment) berekening kan je bepalen of Google Ads genoeg oplevert. Een voorbeeldberekening kan je helpen om inzicht te krijgen in je ROI.

Stel je hebt een maandbudget van €2.000, en de gemiddelde CPC voor je belangrijkste zoekwoorden is €1,5. Dit betekent dat je per maand ongeveer 1333 klikken kunt krijgen. Als je conversiepercentage 3% is, dan verwacht je 40 conversies per maand (1333 klikken * 3% = 40 conversies). Als een conversie gemiddeld €80 waard is, genereer je €3200 aan waarde (€80 * 40 conversies). In dit scenario is de ROI (Return on Investment) positief, omdat je €3200 aan waarde krijgt voor een investering van €2.000.

Deze stappen kunnen je helpen om een goed budget voor een effectieve Google Ads campagne op te starten die aansluit bij jouw bedrijfsdoelen en jouw middelen.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Google Ads campagne? Neem nu contact op met Online Marketing Monkey.

Download de Google Ads Budget Calculator

    Voornaam

    Achternaam

    E-mailadres

    Ja, hou me op de hoogte via de nieuwsbrief!