Links bouwen op willekeurige websites zonder de kwaliteit te beoordelen is niet aangeraden. Bij kwalitatieve Linkbuilding ga je systematisch te werk en verricht je een grondig onderzoek voordat je overgaat tot het plaatsen van links. In dit artikel geven we je 8 concrete tips die je kunnen toepassen bij het beoordelen van de kwaliteit van backlinks.
Wat is een externe link?
Een externe link (= inbound link of backlink) is een link die van een andere website komt en naar jouw domein verwijst. Deze links geven, indien relevant, een bepaalde waarde door. Deze linkwaarde wordt ook wel “linkjuice” genoemd. Hoe meer kwalitatieve links je verkrijgt op andere sites, hoe groter de kans dat je met je website goed gevonden wordt in de zoekresultaten van zoekmachines als Google.
Waarom is het belangrijk voor SEO?
Sterke content en On-Page SEO vormen de basis van een goede SEO-strategie, maar het is niet voldoende. Om goed gevonden te worden op belangrijke zoekwoorden zijn backlinks en kwalitatieve linkbuilding noodzakelijk. Wel is het zo dat alleen relevante en kwalitatieve links een positieve invloed zullen hebben op de vindbaarheid van je website.
1. Autoriteit van een domein
De autoriteit van een website is de hoeveelheid vertrouwen die een zoekmachine en gebruikers de site geven. Het is gebaseerd op factoren zoals het aantal backlinks, de kwaliteit en relevantie van de backlinks, de kwaliteit van de content en de leeftijd van het domein. Een website met een hoge autoriteit wordt eerder vertrouwd door de zoekmachine en scoort meestal beter in de zoekresultaten.
Het meten van de domein autoriteit
Om de autoriteit van je site te beoordelen, bestaan er veel verschillende SEO-tools. Elke tool heeft zijn eigen algoritme voor het bepalen van deze metriek. Moz werkt bijvoorbeeld met Domain Authority (DA), Semrush met Authority Score (AS) en Ahrefs met Domain Rating. Merk op dat deze algoritmes door externe partijen zijn ontwikkeld en niet door Google zelf. De tools geven je een goed idee van hoe goed de autoriteit van een domein is, maar niemand weet precies hoe Google de autoriteit meet.
Het beoordelen van de autoriteit
Dus wanneer is er sprake van een hoge domein autoriteit? Het is niet eenvoudig om deze vraag te beantwoorden. Als je bijvoorbeeld online handgemaakte kleding verkoopt, kun je jezelf niet vergelijken met een grote multinational als H&M. Ga na wat het gemiddelde is binnen de sector waarin je je bevindt. Bij een kwalitatieve linkbuilding strategie controleer je de domein autoriteit van je belangrijkste online concurrenten en websites die ranken voor vergelijkbare zoekwoorden. Als de concurrenten een gemiddelde score hebben van 20-30, en jouw site een score van 30-40 is er sprake van een goede autoriteit score.
2. Controleer de inkomende links van een domein
Er zijn veel websites die alleen gemaakt zijn om links te verkopen. Domein autoriteit is vaak de basis voor de prijzen van externe links. Hoe hoger de autoriteit, hoe meer geld er wordt gevraagd voor de plaatsing van een externe link. Pas hiervoor op, want deze score kan op een onnatuurlijke manier gemanipuleerd zijn!
Via SEO tools kun je zien welke inkomende links een domein heeft. Overloop de lijst en ga na of de links afkomstig zijn van relevante, betrouwbare websites. In België en Nederland bestaan er veel sites die hun autoriteit score manipuleren door links aan te kopen op zogenaamde “startpagina’s”. Dit zijn linkfarms die bewust opgezet zijn om scores te manipuleren. Linkfarms worden door veel zoekmachines beschouwd als spam en black hat SEO, en het gebruik ervan kan leiden tot sancties. Hieronder vindt je een voorbeeld terug van het backlinkprofiel van een domein met een gemanipuleerde autoriteit score:
3. Controleer de uitgaande links
Controleer ook de uitgaande links van een domein. Dit zijn de links die op een site staan en die verwijzen naar andere sites. Als een website veel externe links plaatst naar websites over gokken, seksueel gerelateerde content of onbetrouwbare crypto projecten kun je de link opportuniteit beter overslaan.
4. Relevantie
Een backlink is alleen waardevol als hij afkomstig is van een website die gerelateerd is aan je eigen website. Veronderstel dat je een belangrijke webpagina hebt over het onderwerp “kwalitatieve linkbuilding” waarop je goed gevonden wilt worden. Probeer dan links te krijgen op relevante websites die vaak over het onderwerp schrijven, op een pagina die over het onderwerp gaat. Google ziet elke relevante link als een stem van vertrouwen. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe betrouwbaarder de zoekmachine je content vindt. De externe link zou irrelevant zijn als hij afkomstig was van een website die over honden schrijft.
5. Het (organische) zoekverkeer
Het controleren van het verkeer van een domein kan je een idee geven van hoe populair de site is en hoeveel mensen hem bezoeken. Hoe meer bezoekers een site heeft, hoe beter hij wordt gevonden voor verschillende zoekwoorden.
Als een site veel natuurlijk verkeer heeft, kan het de moeite waard zijn om er links op te plaatsen. Zo niet, dan kun je hem beter overslaan en je richten op andere sites. Dit kan je op lange termijn veel tijd en moeite besparen.
Bovenstaande redenering klopt echter niet altijd. Als je een externe link kunt krijgen op de site van een lokale handelaar uit jouw omgeving die in een vergelijkbare sector zit, heeft die backlink veel waarde, ongeacht het maandelijkse bezoekersaantal.
Let op voor opgeblazen cijfers!
Ook hier zit een addertje onder het gras. Namelijk, er zijn websites die het zoekvolume manipuleren! Dit is een ander voorbeeld van black hat SEO. Zo zijn er websites die gemiddeld 20.000 bezoekers per maand trekken, maar geen top 10 posities hebben in de organische zoekresultaten. Bij kwalitatieve linkbuilding werk je volgens de richtlijnen van Google, wat succes op de lange termijn garandeert.
Je kunt de kwaliteit van het verkeer gemakkelijk meten met een SEO-tool. Zoek uit op welke zoekwoorden de website wordt gevonden. Bestudeer de gemiddelde posities en het zoekvolume van de top zoekwoorden. Als de site topposities heeft voor veel relevante zoekwoorden met een hoog maandelijks zoekvolume, kun je ervan uitgaan dat het zoekverkeer op natuurlijke wijze is verkregen. Zo niet, dan is er hoogstwaarschijnlijk sprake van manipulatie.
6. Plaatsen van links op onnatuurlijke wijze
Bij kwalitatieve linkbuilding is het belangrijk ervoor te zorgen dat de externe links op natuurlijke wijze in de context van je content worden geplaatst. Het forceren van links in je tekst kan spammy overkomen en lezers afschrikken. Neem in plaats daarvan de tijd om content van hoge kwaliteit te creëren die vlot leest en waarin links zijn opgenomen wanneer dat zinvol is. De lezers zullen het waarderen, en er is meer kans op clicks en conversies. Een extra zin met link toevoegen op het einde van een alinea die afwijkt van de context is dus een no-go!
7. Bouwen van links naar pagina’s met een lage waarde
Backlinks bouwen is erg tijdrovend. Voordat je websites benadert voor gastblogs of om links bij te kopen, moet je goed nadenken over de pagina’s waarnaar je links wilt bouwen:
- Webpagina’s waarop je een grote kans maakt om goed te scoren in de zoekresultaten.
- Pagina’s waarbij er een hoog zoekvolume op het focus zoekwoord zit
- Pagina’s die leads en conversies genereren.
Investeer geen tijd en geld in het bouwen van externe links die verwijzen naar irrelevante pagina’s.
8. Onderhandelen bij het aankopen van links
Tegenwoordig zijn er veel websites en linkbuilding bureaus die online links op hun websites aanbieden tegen torenhoge prijzen. Alvorens over te gaan tot de aankoop van een link, is het essentieel om de kwaliteit van een mogelijk link te evalueren en om te onderhandelen. Hier enkele tips waarmee jij voordeliger kunt linkbuilden:
Onderhandelen over de prijs
Wanneer een website zijn prijzen voor de plaatsing van een link doorgeeft, kan je in sommige vallen van je stoel vallen. Sommige website-eigenaren hebben geen idee hoeveel een link op hun site precies waard is en noemen daarom vaak buitensporige prijzen. Een tip die we je willen meegeven is dat je nooit de eerste prijs moet accepteren zonder te proberen te onderhandelen. Als men bijvoorbeeld 250 euro vraagt voor een externe link, kun je bijvoorbeeld een tegenbod doen van 125 euro in de hoop dat ze het bedrag verlagen.
Onderhandelen over het aantal links
Wees niet bang om meer dan 1 link te vragen aan de website-eigenaar. Vaak doet men hier niet moeilijk over.
Werk samen met andere websites
Werk je met een beperkt budget? Samenwerken met een andere partij kan de oplossing zijn. Zo kun je in 1 artikel links verwerken die naar 2 verschillende sites verwijzen. Op deze manier kun je de kosten voor het plaatsen van het artikel delen. Let op: doe dit niet met een directe concurrent!
Interesse om je linkbuilding uit te besteden? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie!