Mobilegeddon | Nieuwe Google update
Op 21 april 2015 heeft Google een belangrijke wijziging in haar zoekalgoritmes aangebracht: mobiel-vriendelijkheid is voortaan een belangrijke ranking factor geworden. Na Google-hummingbird van begin 2014, kan deze nieuwe update best wel eens een vrij grote negatieve impact hebben op internetsites die niet mobile friendly zijn. Daarom wordt er nu al gesproken van mobilegeddon.
Mobiel vriendelijk
Het resultaat van een zoekopdracht wordt vanaf heden, onder meer, bepaald door het feit of een websites mobiel vriendelijk is of niet. Ondernemingen zonder mobiel vriendelijke sites zijn voortaan moeilijker vindbaar. Google meldt dat de mobile-friendliness -factor slaat op individuele webpagina’s, niet op volledige websites.
De hoofdreden waarom Google mobiel verkeer voortaan bevoordeelt, is ondertussen gekend. Er wordt tegenwoordig meer dan ooit mobiel gesurft & gezocht, en de zoekmachine-reus volgt hiermee die mobiele trend. Als surfers met een mobiel apparaat op een klassieke webpagina terechtkomen, klikken die in meer dan 50% van de gevallen weg omdat die sites gewoon te traag zijn. Websurfers hebben geen geduld.
Volgens de recentste cijfers van de Google Consumer barometer, surft 70% van alle Belgen en Nederlanders, naast de gewone desktop, ook mobiel. Wil Google voldoende populair blijven, dan dient het de user-experience optimaal houden. Doe het dat niet, dan verliest het gebruikers want die vinden binnen de korstte keren wel een andere oplossing.
Mobilegeddon
De wijziging in de zoek algoritmes zal best wel wat verschuivingen in de SERPs te weeg brengen. Is je website niet mobiel vriendelijk, dan heb je een probleem. Immers, als je wegzakt uit de top 3 van de organische resultaten voor je belangrijkste zoekwoorden, verlies je een hele hoop verkeer. Val je buiten de top 10, dan is het helemaal dramatisch. Over deze nieuwste Google update wordt dan ook in de SEO-wereld gesproken van ‘mobilegeddon, verwijzend naar de game armour-geddon.
Of valt het allemaal toch wel mee ? Peter Meyers van Moz heeft een interessante analyse gemaakt van de gevolgen van mobilegeddon op de zoekresultaten na 1 week en komt tot de conclusie dat apocalyps gevolgen op de rankings momenteel best wel meevallen. Maar … we moeten er rekening mee houden dat deze update dagen en zelfs weken kan duren.
Hoe testen ?
Hoe kan je zelf testen of jouw website mobiel vriendelijk is ? Wel, Google maakt het ons gemakkelijk met deze tool om mobielvriendelijkheid te checken. Geef de URL op en Google verifieert binnen de minuut of de website mobiel vriendelijk is. Indien niet, dan krijg je een aantal tips om het wel te worden. Onderstaande punten worden aanbevolen om je internetsite mobile-friendly te maken:
- gebruik geen afbeeldingen met hoge resoluties
- vermijd Flash
- best geen te kleine teksten
- zet links niet te dicht bij elkaar
- vermijd horizontaal scrollen
Conclusie
Is jouw internet al mobiel-vriendelijk ? Indien niet : onderneem dan vandaag nog actie zodat ze wel geschikt wordt voor mobiele toestellen. Anders ga je te maken krijgen met mobilegeddon en zullen je bezoekers aantallen binnenkort onherroepelijk kelderen.
Benieuwd hoe goed je website het doet qua SEO? Binnen 24u geven we je antwoord.