4 SEO experts over linkbuilding
Ik vroeg 4 online marketing experts om hun visie over linkbuilding toe te lichten. Ik stelde hen volgende vragen:
- Hoe kijkt u aan tegen linkbuilding?
- Hoe kan een website goede links verwerven bij andere websites?
- Op welke manier past u linkbuilding toe?
- Gelooft u in natuurlijke linkbuilding voor kleinere sites?
- Hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit?
Joel Groen – 365-e
1. Hoe kijkt u aan tegen linkbuilding?
“Is essentieel. Voor mij geeft het aantal backlinks aan hoe waardevol een website of content is. Binnen de SERP’s is dit niet anders, zorg voor goede, unieke en relevante content die mensen of jou doelgroep leuk vinden en wordt een autoriteit!”
2. Hoe kan een website goede links verwerven bij andere websites?
“Zie antwoord bij 1; unieke, relevante content publiceren. Duik daarnaast wellicht een niche of specialisatie in. Schrijf gastblogs, publiceer sterke content en wordt een autoriteit op je vakgebied.”
3. Op welke manier past u linkbuilding toe?
“Helaas te weinig, wij schrijven veel unieke content en proberen door middel van een partner netwerk sterke linkpartners te werven. Dit kost tijd, geld en veel energie.”
4. Gelooft u in natuurlijke linkbuilding voor kleinere sites?
“Ja uiteraard, dit kan juist het verschil maken. Zorg er wel voor dat je uniek bent of in ieder geval een added value in de branche waar je actief bent of wilt zijn.”
5. Hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit?
“Sneller en meer geavanceerd wellicht. Frauduleuze backlinks zullen harder worden afgestraft dan ooit en content moet dynamischer en mobile proof zijn.
Een sterke linkbuilding strategie is essentieel om organisch hoger in Google te komen maar door relevante linkpartners te hebben kun je ook doelgericht traffic naar je shop of website aantrekken. Een win-win situatie dus.”
Frederik Vermeire – WISEO
1. Hoe kijkt u aan tegen linkbuilding?
”Als SEO-er heb ik uiteraard ervaring met Linkbuilding, alhoewel ik meer aan de technische kant van SEO zit. De term zelf gebruik ik sinds een tijdje niet meer (nu gebruik ik de term ‘Autoriteit’).
De term linkbuilding heeft in de SEO wereld veelal een twijfelachtige reputatie. Bij linkbuilding denk ik dus altijd in eerste instantie aan Black Hat SEO, Private Network Blogs, SEO cowboys, cloacking, … Daarom gebruik ik de term autoriteit.”
2. Hoe kan een website goede links verwerven bij andere websites?
”Ik ga altijd uit van de organische groei inzake autoriteit (het oude linkbuilding). Door sterke, relevante content te maken (met krachtige video’s, infographics, +1700 woorden tekst, …) en deze via bestaande marketing kanalen te delen, zal het de organische groei doen groeien.”
3. Op welke manier past u linkbuilding toe?
”Voor organische groei ga ik inzetten op research blogposts. Blogposts waarbij research zit rond een onderwerp vb. “Hoeveel procent van de gemeentelijke websites is mobielvriendelijk” of “48 free tools om je SEO organisch te doen groeien”. Case studies, monster artikelen & expert round-up zoals deze … werken ook prima.
Via social media technieken ga ik deze content naar de juiste mensen sturen (influencers, journalisten, …) die dit organisch oppikken op hun website/blog/magazine/… Technieken zoals broken linkbuilding werken ook prima om organische groei te stimuleren.”
4. Gelooft u in natuurlijke linkbuilding voor kleinere sites?
”Zeker weten. Content marketing is onderdeel van de customer journey, dus ook prima inzetbaar voor SEO en autoriteit opbouwen.”
5. Hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit?
”Google Penguin zal strenger en strenger worden, dus black hat linkbuilders zullen er snel van tussen vallen.
Social media (zeker twitter) zal hierin van belang zijn voor 2017. Machine learning zal in de toekomst linkbuilding vervangen.”
Martijn van Tongeren – Internet Marketing Universiteit
1. Hoe kijkt u aan tegen linkbuilding?
”Zodra ik mensen hoor praten over linkbuilding als SEO strategie loopt het kippenvel mij al over de rug. Oldschool linkbuilding wat vroeger werkte (zo veel mogelijk links op zo veel mogelijk sites krijgen om hoog te ranken in Google) is vandaag de dag namelijk echt niet meer waar men mee bezig moet zijn als je goed wil scoren in Google. Kwalitatieve linkbuilding is echter wel iets waar ik over te spreken ben.”
2. Hoe kan een website goede links verwerven bij andere websites?
”Het is erg belangrijk dat je alleen de ‘linkbuilding’ (het vergaren van backlinks) technieken toepast die tegenwoordig nog werken en dus in de ogen van Google waarde toevoegen aan jouw website en reputatie. Wat goed is: interne links, links uit social media, kwalitatieve backlinks.
Waar je van moet wegblijven: startpagina’s, backlinks kopen, linkruilen. Wat ook kan werken, maar focus je daar niet te veel op: Gastbloggen, Persberichten, Artikel marketing”
3. Op welke manier past u linkbuilding toe?
”Niet. Wij leveren waardevolle content via onze website, en om die reden zijn er veel website eigenaren die naar ons linken. Dit is in mijn ogen de beste manier van ‘linkbuilding’. Zo veel mogelijk goede en waardevolle content op je website plaatsen, dan komen de links van andere websites vanzelf.”
4. Gelooft u in natuurlijke linkbuilding voor kleinere sites?
”Hierbij is mijn vorige antwoord in het begin wat lastiger natuurlijk. Een goede social media strategie kan hier in ieder geval aan bijdragen. Daarnaast is gastbloggen en in contact komen met andere grote influencers in dezelfde markt een goede manier om meer bekendheid te vergaren.”
5. Hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit?
”Ik verwacht nog meer focus op social. En dan niet alleen ‘of’ de link vermeld wordt, maar ook wat voor emotie hierbij gebruikt wordt. Uiteindelijk zal linkbuilding op zichzelf geen factor meer zijn bij Google. Rankbrain (waarvan ik verwacht dat het straks het hele zoekalgoritme zal overnemen) zal de links wellicht nog als element zien die mee wordt genomen in de ranking, maar je zal daar geen losse ‘Pagerank’ meer uit kunnen halen o.i.d. op basis van links.”
James Groenemans – Online Marketing Monkey
1. Hoe kijkt u aan tegen linkbuilding?
”De naam Linkbuilding heeft met de Penguin updates een wat negatieve bijklank gekregen. Echter, actieve linkbuilding of linkmarketing is essentieel voor (zeker kleine) websites om sneller externe links te verkrijgen, waardoor ook de domain authority kan groeien, wat dan weer de rankings van hun zoekwoorden ten goede komt. Voor alle duidelijkheid, wanneer ik spreek van linkbuilding, bedoel ik uiteraard white hat linkbuidling.”
2. Hoe kan een website goede links verwerven bij andere websites?
”Door uitstekende, unieke content te creëren die werkelijk interessant en relevant is voor de doelgroep van een website. Voorbeelden van goede content zijn bijvoorbeeld : gekende sectorproblemen bespreken en oplossingen ervoor te formuleren, recent belangrijk nieuws brengen, infographics, handleidingen, case studies, video’s, enz.”
3. Op welke manier past u linkbuilding toe?
”We trachten goede content cfr punt 2 te creëren. Zo nu en dan maken we relevante blogs en forums er op attent dat we nieuwe interessante blog-artikelen hebben die ongetwijfeld ook interessant is voor haar lezers. Verder zorgt een goede SEO natuurlijk ook voor bijkomende online zichtbaarheid, waardoor de kans op natuurlijke backlinks vergroot.”
4. Gelooft u in natuurlijke linkbuilding voor kleinere sites?
”Hoe kleiner een website, hoe minder snel de content ervan wordt opgemerkt, hoe minder kans op backlinks. Een klein duwtje in de rug om die content sneller bekend te maken via bijvoorbeeld social media, nieuwsbrieven of guest writing kan hierbij helpen.”
5. Hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit?
”In de nabije toekomst blijft m.i. dit off-page aspect een essentieel SEO onderdeel.”
Leuk Martijn! Kijk nu al uit naar je volgende blog.