5 ultieme SEO tips waarmee je in 2023 hoger rankt

banner seo tips

Online Marketing Monkey is als online marketing bureau al een aantal jaren actief bezig met SEO, zowel voor onszelf als voor onze klanten. Onze klanten komen vaak bij ons aankloppen voor hulp en tips met betrekking tot hun online aanwezigheid, waar wij hen graag in begeleiden. Maar, net zoals zij van ons leren, hebben wij door het uitvoeren van hun projecten ook al veel opgestoken. In dit artikel bespreken we graag enkele SEO tips die wij doorheen de jaren hebben opgedaan en die effectief tot betere rankings hebben geleid.

Om de tips zo praktisch en helder mogelijk te maken, passen we ze telkens toe op een voorbeeld. We bespreken een aantal sites die ranken op de eerste pagina van de zoekresultaten en waarvan wij vinden dat ze het SEO gezien goed aanpakken.

SEO tip 1: doe aan MERKeting

De eerste tip klinkt evident, maar toch hebben we al gemerkt dat deze eerste en meteen zeer belangrijke tip weleens uit het oog wordt verloren. Het is namelijk essentieel dat je jezelf gaat branden. Zet je bedrijf neer als een echt merk. Wanneer je dit goed doet en onderhoudt, zal Google je zien als een ware autoriteit en laat dat net een factor zijn die een grote rol speelt in je rankeringspositie. Autoriteit of authoritativeness is namelijk één van de begrippen van E-E-A-T en heeft een directe invloed op het vertrouwen dat mensen in jouw website hebben. Google wil namelijk enkel betrouwbare sites vertonen die hun gebruikers helpen een correct antwoord op hun vraag te vinden.

Jezelf neerzetten als brand staat haaks tegenover een 100% SEO strategie, waarmee je uitsluitend inzet op SEO copywriting en enkel pagina’s maakt die een zoekwoord met een hoog zoekvolume targetten. Dit kan je uiteraard ook doen om snel te groeien, maar dit is volgens ons geen duurzame strategie. Wij raden aan om pure SEO zeker aan te vullen met de volgende tips:

  • Creëer een merkidentiteit met unieke kenmerken en communiceer steeds op een consistente wijze, conform deze identiteit. Dit geldt zowel voor de woorden die je gebruikt als voor de visuele aspecten.
  • Toon aan dat je betrokken bent bij de industrie of sector waarin je je bevindt, en dat je de evoluties hierbinnen opvolgt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door artikels te schrijven over relevante topics. Zorg dat deze content niet alleen SEO gedreven, maar ook community driven is. Heldere, duidelijke en oprecht ogende content maakt meer kans om naar gelinkt te worden door andere websites, wat wederom een goed teken aan Google is.
  • Geef je merk ook een gezicht. Denk hierbij aan een ‘over ons’-pagina waarin je de bestaansreden van je bedrijf weergeeft en je jezelf en medewerkers als persoon voorstelt.
  • Bouw een band op met je doelgroep door in te zetten op sociale media.

Voorbeeld

Hobby Gigant is een bedrijf dat materialen verkoopt voor allerlei soorten creatieve hobby’s, van haken tot tekenen. Ze ranken voor het zoekwoord ‘leren haken’ (dat een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 880 heeft) op de eerste pagina. Ze hebben een blog waar ze regelmatig op posten, maar dit is niet het enige wat ze doen. Ze zijn vrij actief op sociale media en hebben een mooie ‘over ons’-pagina waarmee ze laten zien wie er achter het bedrijf zit. Ze hebben heel wat tips voor allerlei verschillende creatieve blogs waarmee ze oprecht hun websitebezoekers willen helpen.

SEO tip1 merketing
SEO tip1 merketing vb

SEO tip 2: wek vertrouwen met je tone of voice

Tijdens het schrijven van de content voor je website, ondervonden we ook dat je goed moet nadenken over de tone of voice. Hiermee bedoelen we de vertelstijl die je gebruikt en de woordkeuzes die je maakt. Dit houdt namelijk ook verband met de E-E-A-T van je website, en meer specifiek voor het begrip Experience. Om als website vertrouwd te worden, moet je naast autoriteit en expertise ook enige ervaring kunnen voorleggen. Om het met een voorbeeld te schetsen, welke review van een smartphone zou je meer vertrouwen? Deze van iemand die de telefoon effectief voor een bepaalde periode gebruikt heeft? Of deze van iemand die er gewoon veel over gelezen heeft op het internet? Dit idee geldt ook voor websites.

Om als website als ervaren of experienced gezien te worden, dient je schrijfstijl ingebakken te zijn met de E-E-A-T parameters. Dit betekent dat je zeker mag vertrekken vanuit je eigen expertise en ervaring, en dat je vanuit je eigen perspectief mag schrijven. Schrijf bijvoorbeeld zeer beschrijvend, maar gebruik af en toe woordgroepen die wijzen op een persoonlijke ervaring met een onderwerp. Google checkt namelijk deze bewoordingen om na te gaan hoe ervaren en hoe gespecialiseerd een website is. Hoe meer jouw website als ervaren wordt beoordeeld, hoe hoger de kans op een goede ranking.

Voorbeeld

Op de blogwebsite Gezin op Reis verzamelt Tikva Looijen allerlei tips met betrekking tot reizen met kinderen. Voor het zoekwoord ‘amsterdam met kinderen’, dat een maandelijks zoekvolume van 260 heeft, ranken ze op de eerste pagina. Dat komt volgens ons onder meer doordat ze rechtstreeks uit eigen ervaring spreken. De vrouw heeft een dochter waarmee ze effectief op reis gaat, en ze vertelt over haar ervaringen in de vorm van tips. Dit maakt haar een ervaringsdeskundige of experte. Om dit in de verf te zetten, gebruikt ze woordgroepen als ‘dat is ook precies wat wij gedaan hebben’, ‘ik vond het de moeite om’ of ‘ik was onder de indruk. Dit wijst op een rechtstreekse ervaring met het onderwerp. Daarnaast deelt ze ook eigen genomen foto’s, wat dit aspect kracht bij zet. Ze past dit idee op heel de website toe, waardoor ze ook voor andere relevante zoektermen ranken.

SEO tip2 EEAT

SEO tip 3: versterk je content met een YouTube video

Een andere interessante SEO tip is om in de content van websitepagina’s of blogs eens een video te verwerken. Je kan bijvoorbeeld een explainer video maken waarin je een talk-through maakt van de content die er al eigenlijk staat. Maar, als je hiervoor geen tijd hebt kun je ook gewoon een video van YouTube nemen en deze op jouw website plaatsen. Als je dit doet, kies de video dan zorgvuldig uit. Je wil namelijk niet per ongeluk reclame maken voor een concurrent of een video tentoonstellen waar je niet volledig achter staat.

Werken met video’s heeft tal van voordelen. We geven ze kort mee:

  • Mensen willen websites snel kunnen scannen en zijn doorgaans visueel ingesteld. Zo’n video trekt meteen de aandacht.
  • Indien ze beslissen om de video te bekijken op jouw website, zorgt dat voor een langere time on page. Dit is een indicatie aan Google dat de content op de website wel goed zit. Dit verhoogt de kans om hoger te ranken.
  • Maak je je eigen video’s? Dan is een video integreren op je website een makkelijke manier om meer views te krijgen, en zo meer engagement aan te wakkeren.

We raden echter aan om de tekst en de bijbehorende video regelmatig eens te updaten. Daarbij hoef je niet elke keer de volledige tekst of video te herschrijven of maken, in de meeste gevallen volstaat een kleine update wel. Dit is een goed idee omwille van twee zaken:

  • Regelmatig je content van een update voorzien geeft een goed teken aan Google. Je geeft hier namelijk mee aan dat je bezig bent met de content en dat je oprechte en juiste informatie wil geven.
  • Daarnaast is dit ook een goed signaal voor mogelijke websitebezoekers. Zij richten zich tot Google om informatie te vinden, en in dit zoekproces verkiezen ze doorgaans recente video’s of artikels.

Voorbeeld

Ook Hobby Gigant heeft kaas gegeten van YouTubevideo’s in hun content. Voor het zoekwoord ‘leren haken’ staan ze met een blog op de vijfde plek op de SERP van Google. In deze blog beschrijven ze zaken die je moet weten vooraleer je begint met haken, samen met een aantal videotutorials. De video’s trekken meteen de aandacht.

SEO tip3 video

SEO tip 4: maak van je commerciële content een ervaring

Je kent het wel: commerciële content neemt vaak de vorm aan van een pagina met een lange lijst aan producten met bijhorende foto’s en specificaties. Deze soort content ziet er vaak hetzelfde uit. Daarom raden wij aan om het eens over een andere boeg te gooien: zorg ervoor dat deze content op het eerste zicht niet overdreven commercieel lijkt, en bied in de plaats eens een ervaring aan.

Voorbeeld

We verklaren onszelf met een voorbeeld. Neem het zoekwoord ‘leren borduren’ dat een maandelijks zoekvolume van 90 heeft. Het bedrijf Wolplein rankt hiervoor op de eerste pagina met content die eigenlijk een commerciële insteek heeft. Het bedrijf verkoopt allerlei producten die te maken hebben met breien, haken en borduren maar presenteert deze producten op een minder conventionele wijze. Ze leggen je namelijk uit hoe je als beginneling kan starten met borduren, maar bij elke stap van de uitleg vermelden ze welke producten je hierbij kunnen helpen. Doordat de content op een minder ‘pusherige’ wijze wordt aangeboden, namelijk op een behulpzame manier, zorgt dit voor een ander soort ervaring. Hierdoor heb je als websitebezoeker minder het gevoel dat Wolplein je iets wil verkopen. Dit zorgt voor een aangenamere ervaring, wat voor verschillende voordelen kan zorgen:

  • Deze leukere ervaring kan ervoor zorgen dat bezoekers langer op je webpagina blijven. Een hogere time on page is verder een belangrijk signaal aan Google dat de content op de pagina nuttig en relevant is. Dit verhoogt vervolgens de kans op een hogere ranking.
  • Omdat deze organische insteek in eerste instantie mensen tracht te helpen, roept dit in zekere zin authenticiteit op. Hierdoor is het mogelijk dat andere sites organisch naar deze pagina zullen linken.

Kortom, louter verkopen werkt niet meer. Zorg ervoor dat je met je content een meerwaarde biedt.

SEO tip4 ervaring

SEO tip 5: zorg voor een goede gebruikservaring

Een laatste belangrijke SEO tip, is er eentje die met je website in zijn geheel te maken heeft. Je moet er namelijk voor zorgen dat je website aangenaam is om te bezoeken en geen frustraties bij je bezoekers opwekt. Hiermee bedoelen we verschillende zaken, bijvoorbeeld:

  • Je website moet makkelijk navigeerbaar zijn. Je wilt dat mensen snel en efficiënt terugvinden waarnaar ze op zoek zijn. Hierbij zijn een heldere menustructuur en inhoudstafels met jump links belangrijk. Minimaliseer het aantal kliks dat nodig is om tot bepaalde cruciale content te komen.
  • Je website dient een voldoende hoge laadsnelheid te hebben.
  • Zorg voor een goede leesbaarheid. Zorg ervoor dat je een helder lettertype kiest, en dat de kleur van je tekst en diens achtergrond een groot contrast kennen.
  • Maak de website zo mobielvriendelijk mogelijk. Mensen surfen namelijk steeds meer mobiel. Wanneer je website niet toegankelijk is vanaf een smartphone of tablet, loop je veel potentiële websitebezoekers mis.

Als je dit nauwgezet toepast in combinatie met nuttige en relevante content, zullen bezoekers langer op je website blijven. Dit is, zoals hierboven al eens aangehaald, een teken aan Google dat je een goede website hebt en dat mensen er efficiënt hun antwoorden op terugvinden, waardoor je meer kans maakt op een hogere ranking.

Voorbeeld

Dit is iets wat Gezin op Reis zeer goed toepast. De website heeft een duidelijke navigatiebalk bovenaan elke pagina. Deze bevat duidelijke categorieën en subcategorieën. Elke subcategorie omvat ook een opsomming van alle relevante onderdelen van de website met links, waardoor je snel en efficiënt kan vinden waarnaar je op zoek bent. Daarnaast laadt de content van de website zeer snel, ondanks dat sommige websites heel veel foto’s bevatten. De website is ook geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, en is de content leesbaar en nuttig.

SEO tip5 ux

We hopen dat deze 5 SEO tips nuttig voor je waren en je helpen om jouw online aanwezigheid te verbeteren. Onthoud wel dat SEO geen eenmalige activiteit is, maar een continu proces. “It’s a marathon, not a sprint”, om het met de wijze woorden van Neil Patel te zeggen. Blijf je website optimaliseren en pas de nieuwste trends en technieken toe om te blijven concurreren in jouw branche.

Als je nog vragen hebt over SEO of hulp nodig hebt bij het implementeren van deze tips, aarzel dan niet om contact op te nemen met een professioneel online marketingbureau.

Onze monkeys helpen je graag verder!