Wat is een backlink?

Wat is een backlink

Backlinks (= externe links, inbound links) verwijzen van een ene website naar een andere. Als iemand naar jouw site linkt, is er sprake van een backlink. De backlink wordt gezien als een stem voor jouw site. Hoe meer stemmen je krijgt van betrouwbare bronnen, hoe hoger het vertrouwen van de zoekmachines in de website en dus hoe hoger de site zal ranken.

In dit artikel bespreken we de volgende onderwerpen:

  • Het belang van externe links
  • 6 kenmerken van een goede externe link
  • Hoeveel externe links heeft mijn website?
  • Verschillende manieren om externe links te verkrijgen
  • Linkbuilding tactieken

De voordelen van externe links

1. Concurrentie

Backlinks zijn absoluut noodzakelijk als je wilt scoren voor zoekwoorden die veel concurrentie hebben. Wanneer veel andere websites naar een specifieke pagina op een website linken, zal Google de pagina als betrouwbaar en relevant beschouwen. Backlinks fungeren als een “upvote” voor de site die de backlink ontvangt. Deze links geven pagina- en domeinautoriteit door naar de andere website. Als gevolg daarvan is de kans groter dat jouw website beter scoort dan de concurrentie in de zoekresultaten. In de SEO-wereld wordt het algemeen aanvaard, dat als er 2 gelijkaardige SEO-geoptimaliseerde pagina’s zijn, de pagina met het meeste autoriteit hoger zal ranken.

2. Google

Google maakt gebruik van zogenaamde crawlers die het internet in kaart brengen. De crawlers hebben als vertrekpunt een aantal bekende URL’s. Vervolgens volgen zij de hyperlinks op die pagina naar andere webpagina’s. Alle verzamelde informatie wordt opgenomen in de index van Google. De kans dat Google nieuwe webpagina’s van op jouw domein ontdekt, wordt groter wanneer je veel inbound links hebt.

3. Zichtbaarheid

Bezoekers van een externe website komen bij het lezen van de pagina vaak voor het eerst in contact met een merknaam of bedrijfsnaam. Wanneer ze geïnteresseerd zijn kunnen ze op de hyperlink klikken en worden ze doorverwezen naar jouw website. De backlinks zorgen dus voor meer verkeer, nieuwe leads en brand awareness.

backlink: kenmerken van goede links

6 kenmerken van een goede externe link

1. Domein Autoriteit (DA)

Deze metric geeft je een beeld van de algehele sterkte van het backlinkprofiel van een website. Het is een score tussen 0 en 100. Hoe hoger de Domein Autoriteit van een website, hoe groter de kans dat de website goed zal scoren in de zoekresultaten. Backlinks die afkomstig zijn van sterke webpagina’s dragen meestal meer “autoriteit” over dan die van zwakke. Backlinks van websites met een zeer lage domein autoriteit worden als irrelevant en in sommige gevallen zelfs als spam beschouwd. Focus je dus op het verkrijgen van externe links op websites met een hoge DA.

Wanneer zijn backlinks goed?

Hoe hoger de domein autoriteit van een site, hoe waardevoller de backlink. Een Domein Autoriteit van 60 tot 100 is fenomenaal, 40 tot 50 is oké, en onder de 40 is niet geweldig. Daarnaast zijn goede backlinks afkomstig van relevante websites (bv. uit hetzelfde vakgebied). Met behulp van online tools zoals de Moz Link explorer of Semrush, kan je de DA van een website te weten komen.

2. Follow vs. NoFollow

Bij follow-links wordt er een bepaalde waarde doorgeven naar jouw website. Deze backlinks helpen je rankings te verbeteren. nofollow-links laten Google weten dat de linkende pagina zich liever niet associeert met de externe webpagina. En om die reden geeft Google geen autoriteit door via deze links. Een backlink is een link die van nature “follow” is, tenzij ze manueel worden gewijzigd. In de broncode van een website kun je nagaan of een inkomende link een follow of een nofollow tag heeft. Op sommige websites (bijvoorbeeld op de meeste social media platformen) zijn links standaard nofollow.

3. Ankertekst

De ankertekst (= anchor text, link label of link title) is de klikbare tekst waaraan een link verbonden is. Het is meestal herkenbaar aan zijn blauwe tekstkleur. Zoekmachines onderzoeken welke woorden worden gekozen om naar een specifiek webadres te linken. Het gebruik van bepaalde sleutelwoorden in de ankertekst kan je helpen om beter gevonden te worden op deze zoekwoorden.

4. Relevantie

Kwalitatieve backlinks komen van sites die actief zijn in een gelijkaardige sector. Bijvoorbeeld, een link die afkomstig is van een online drankenhandelaar die linkt naar een kinderspeelgoedwinkel is niet relevant. Wat bijvoorbeeld interessant kan zijn, is een backlink die afkomstig is van een speelgoedfabrikant die verwijst naar de speelgoedwinkel.

5. Bezoekersaantal

Hoe meer bezoekers een webpagina met een backlink heeft, hoe beter. Het verhoogt de kans dat er effectief op de link wordt geklikt.

6. De positie van de link

De positie van de backlink op de pagina speelt ook een rol. Hoe centraler de externe link op de pagina staat, hoe beter. Met andere woorden, een backlink in het midden van een artikel is meer waard dan een link die verborgen zit in de footer van een webpagina.

wat is een backlink?: linkbuilding

Hoeveel externe links heeft mijn website?

Je kunt een backlink checker tool gebruiken om het aantal backlinks van je site te zien. Dit is nuttig om te bepalen hoe populair je website is en hoe goed hij het doet op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Er zijn veel backlink checker tools online beschikbaar. Tools die ik gebruik om de backlinks naar onze site te checken, zijn: Ahrefs, Semrush en Moz.

Manieren om extra links te verkrijgen

In het algemeen geldt dat hoe moeilijker het is om een link te verkrijgen, hoe waardevoller het zal zijn. Dit zijn 4 manieren om links te verkrijgen:

1. Kopen

Deze strategie bevindt zich in de grijze zone van SEO, let hier dus mee op. Google redeneert dat een sterke webpagina automatisch organisch verkeer en externe links genereert. Het kopen of verkopen van follow links die autoriteit doorgeven is in strijd met de richtlijnen van Google en kan een negatieve impact hebben op de ranking in de zoekresultaten. Het is een effectieve manier van werken, totdat het opgemerkt wordt door Google.

2. Uitwisselen

Bij deze tactiek vraag je aan een andere website om naar jouw site te verwijzen, in ruil daarvoor plaats jij een hyperlink op jouw site naar de andere website. Op het eerste zicht lijkt dit een effectieve manier van werken maar dat is het niet. Google wordt steeds strenger en keurt deze manier van werken niet goed.

3. Verdienen

De eerste stap om goede backlinks te krijgen is om interessante inhoud op de website te zetten die het waard is om naar te linken. Zonder kwalitatieve inhoud op de website, zal niemand naar je willen linken. Hoe meer mensen op natuurlijke wijze naar je content linken, hoe beter. Daarnaast zijn er een heleboel manieren om links te verzamelen. Je kunt links kopen, ruilen, bouwen en/of verdienen. Dit is wanneer er sites een koppeling naar jouw site plaatsen vanwege de kwalitatieve content. Je verhoogt de kansen om meer kwalitatieve backlinks te verdienen door relevante, nuttige content te creëren waar mensen naar willen linken.

4. Bouwen (linkbuilding)

Het bouwen van links is een tijdrovende maar effectieve manier om kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Bij deze methode contacteer je actief redacteurs, website beheerders en bloggers. Er zijn verschillende linkbuilding tactieken zoals guest posting, ego bait, broken link building, …

Wat zijn backlinks? - Linkbuilding

Linkbuilding in de praktijk

Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van backlinks van andere externe domeinen die verwijzen naar jouw website. Het is een belangrijk onderdeel van elke zoekmachine optimalisatie strategie. Er zijn heel wat technieken die je kunt toepassen bij het bouwen van links. Hieronder bespreek ik de technieken die ik het meeste gebruik om relevante backlinks te scoren.

Unlinked Brand Mentions

Bij unlinked brand mentions ga je op zoek naar websites die jouw merknaam vermelden op het internet zonder dat ze naar je website linken. Het feit dat ze je merknaam vermelden, betekent dat ze interesse hebben in je bedrijf of content. En is er meer kans dat je een backlink zal verkrijgen Bovendien zijn de sites die naar jou linken vaak actief in een gelijkaardige sector, dit maakt de backlink opportuniteit extra interessant. Deze linkbuilding tactiek werkt vooral goed voor grotere en bekende websites.

Er zijn verschillende manieren om deze backlink opportuniteiten op te sporen:

  • Google Alerts: Google Alerts is een gratis dienst waarmee je per e-mail meldingen kunt ontvangen wanneer nieuwe webpagina’s worden geïndexeerd die de door jou opgegeven zoekwoorden bevatten.
  • Google zoekbalk: Je kunt merkvermeldingen op het internet vinden met google door de zoekoperator te gebruiken. Als je bijvoorbeeld alle pagina’s wilt vinden waar de term SEO specialisten wordt genoemd op het internet, zoek je naar SEO specialisten. Dit zal je een lijst geven van pagina’s op het internet die de zoekterm vermelden.
  • SEO tools als SemRush: Semrush is een betalende marketing tool die bedrijven helpt hun online zichtbaarheid te verbeteren. Het doet dit door gebruikers te voorzien van data en inzichten over hun website. Binnen SemRush heb je een tool genaamd “Brand Monitoring” dat het internet scant, op zoek naar plaatsen waar je merknaam wordt genoemd.

De volgende stap is om contact op te nemen met de andere site aan de hand van een gepersonaliseerde e-mail. Maak hen duidelijk dat een link naar de originele bron van grote waarde is voor de sitebezoekers. Tip: maak een screenshot van de pagina waarop je een link wilt verkrijgen en markeer je merknaam of gewenste ankertekst.

Gastbloggen

Gastbloggen is een proces waarbij schrijvers content creëren voor een andere website. De gastblogger schrijft een artikel met daarin een backlink verwerkt en laat deze publiceren op een externe website. Gastbloggen is een uitstekende manier om nieuwe backlinks te verkrijgen en helpt om meer webbezoeken te generen omdat je in contact komt met nieuwe lezers.

Broken linkbuilding

Het internet staat vol ‘broken links’. Een broken link is een url die niet meer actief is. Deze linkbuildingtechniek heeft 2 invalshoeken. Enerzijds kijken we welke pagina’s van onze eigen site een 404-foutcode geven en analyseren of deze pagina’s eventuele backlinks hebben. Anderzijds zullen we kijken welke pagina’s van de concurrentie een 404-foutcode geven en analyseren of deze pagina’s backlinks hebben.

De insteek van deze techniek is om de websites die linken naar de inactieve pagina’s te contacteren met een beter alternatief, namelijk een actieve pagina van onze eigen website.

Dit proces is gunstig voor beide partijen, omdat het helpt de algehele kwaliteit van het internet te verbeteren.

NoFollow links

Een link is “nofollow” wanneer het HTML-attribuut rel=”nofollow” toegevoegd is in de broncode van een webpagina. Aan deze nofollow-links wordt geen autoriteit toegekend, waardoor ze geen linkwaarde doorgeven naar je website en dus ook geen positieve invloed gaan hebben op de posities in de zoekresultaten. Bij deze linkbuildtechniek contacteren we de websites die een nofollow-tag hebben toegevoegd aan hun backlink en vragen we om om deze te vormen naar een follow-link.

Ego bait

Hierbij vermeld je de naam van een influencer/ bedrijf/ restaurant/ … in een artikel op je website, in de hoop hiermee het ego te strelen van de webeigenaar zodat hij deze content deelt. Uiteraard stel je hem/haar hiervan ook even op de hoogte. Het is een snelle manier om meer zichtbaarheid te krijgen.

Conclusie

Backlinks zijn een belangrijk onderdeel van een effectieve SEO-strategie. Niet elke backlink is evenveel waard, en je moet rekening houden met de richtlijnen van Google.

Wil je meer leren over het bouwen van kwalitatieve links? Lees dan onze andere artikelen over linkbuilding.

Benieuwd hoe goed je website het doet qua SEO? Binnen 24u geven we je antwoord.