SEO YouTube adviezen in 2023

Youtube seo banner

Wanneer je spreekt over online video’s dan denk je meteen aan YouTube. YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Het is dan ook vanzelfsprekend dat je bedrijf op het gebied van bereik, branding en online marketing moet inspelen op het videoplatform. Ben jij benieuwd wat SEO YouTube is en hoe jij jouw video’s bovenaan de zoekresultaten laat verschijnen? Dan leer je in dit artikel de kneepjes van het vak!

Wat is video marketing?

Visuele content valt steeds meer in de smaak bij gebruikers, en al zeker in de vorm van video’s. Video marketing is tegenwoordig dus van essentieel belang voor het succes van jouw website.

  • Video marketing is een strategie om jouw video’s zo in te zetten dat je hiermee jouw doelen kan bereiken.
  • Dankzij deze techniek zet je jouw producten en diensten op een leuke manier in de kijker.
  • Het visuele aspect sterkt het online vertrouwen van je bedrijf aan. De consumenten van vandaag zien dit als een toegevoegde waarde.

YouTube is de perfecte plaats om deze strategie te implementeren, zij willen namelijk dat video’s met relevante content gepost worden zodat dit meer bezoekers naar YouTube brengt. Een win-winsituatie dus voor beide partijen.

Voordelen YouTube

Er zijn verschillende redenen om als bedrijf in te spelen op YouTube met je eigen kanaal. We leggen ze hieronder even kort uit.

voordelen YouTube

Geloofwaardigheid

Heel wat bedrijven met een YouTube kanaal hebben een grotere geloofwaardigheid. Ze tonen aan hun klanten dat zij 200% in de juiste markt en business zitten. Dankzij hun YouTube kanaal delen ze hun expertise met hun bezoekers en kijkers. Dit wordt gezien als een pluspunt aangezien de kijkers zien dat bedrijven tijd en moeite in hun kanaal steken.

Meer verkeer genereren

Door video’s te plaatsen over jouw product of diensten, kan je jouw weergaven vergroten en meer verkeer naar jouw site genereren. Dit doe je door bijvoorbeeld op het einde van jouw video een call-to-action te plaatsen met een verwijzing naar jouw website. Een andere optie is om gebruik te maken van de “description box” onder de video. Op deze manier wint jouw bedrijf aan naamsbekendheid en is er een grotere kans om nieuwe potentiële klanten te krijgen. De acties die je neemt om jouw views te vergroten, doen we aan de hand van SEO YouTube.

Vertel je verhaal

YouTube video’s geven je de kans om het verhaal van jouw merk of bedrijf te vertellen op een krachtige manier. Zo verspreid je niet enkel informatie over je bedrijf, maar bouw je ook connecties op met je kijkers. Op die manier bouw je een community op met langdurige relaties. Met je video’s kan je je producten of diensten promoten bij deze community, zonder dat dit te direct of opdringerig overkomt.

Betere ranking met SEO YouTube

Last but not least, een belangrijke reden om YouTube te gebruiken is dat het kan zorgen voor een hogere ranking in de zoekresultaten van Google. Door aan SEO YouTube te doen, wordt je kanaal sneller gevonden, wat op zijn beurt onder andere zorgt voor meer clicks.

YouTube video’s hebben ook een groter aandeel in de universele zoekresultaten dan andere tools. Daarom presteren deze duidelijk beter dan andere videoresultaten in de SERPs.

Algoritmen voor SEO YouTube

Een algoritme is voor veel mensen een abstract begrip, maar het is wel belangrijk om enkele zaken te begrijpen voor je begint aan SEO YouTube. Zo kom je beter te weten met wat YouTube rekening houdt om video’s te ranken of voor te stellen aan andere gebruikers.

  • Aan de hand van algoritmen gaat YouTube een aanbevolen lijst maken.
  • Deze lijst is gepersonaliseerd op basis van jouw eigen voorkeur.
  • Dit maakt dat kijkers alleen te zien krijgen wat zij willen zien en geen video’s die zij niet interessant vinden.
  • YouTube maakt hierbij onder andere gebruik van een metric “watch time”. Dit is de tijd waarin gebruikers bij één en dezelfde video blijven.

Stel dat je alleen video’s over koken kijkt, dan weet YouTube dat zij alleen dit soort video’s moeten tonen. Hoe langer je op YouTube zit, hoe meer zij over jou weten.

Algoritmen houden verder rekening met verschillende factoren.

  • Kijkersretentie
  • Vertoningen tot klikken
  • Kijkersbetrokkenheid
  • En nog veel andere factoren die je waarschijnlijk nooit te zien krijgt.

YouTube past deze factoren vervolgens toe op jouw profiel, zodat je sneller zou klikken op bepaalde video’s.

Wat moet je hiervan onthouden?

Als je jouw YouTube kanaal wil optimaliseren, zijn er twee belangrijke dingen die je zeker in het oog moet houden. Je moet enerzijds jouw gemiddelde weergaveduur maximaliseren, maar anderzijds ook de klikfrequentie. Hieronder zie je een visuele voorstelling van deze gegevens.

YouTube kijktijd

Jouw video’s worden door YouTube voorgesteld aan een aantal mensen, op de homepage en op het voorgestelde tabblad. Hierboven zie je de statistieken van ons kanaal in de periode van 26 maart tot 22 april 2023. Op dit moment hebben wij 282 vertoningen, maar slechts een fractie van deze mensen hebben op onze video geklikt. Deze breuk wordt de klikfrequentie genoemd en wordt uitgedrukt in een percentage. Bij ons is dat momenteel 7,4%.

Nadat iemand op jouw video geklikt heeft, zal YouTube meten hoe lang deze video bekeken wordt. Dit is dan ook de reden waarom veel YouTube kanalen clickbait-titels, thumbnails en lange video’s gebruiken om de retentietijd te verlengen.

In YouTube wordt vaak gebruikgemaakt van clickbait. Dit is een manier waarop je interesse wekt bij jouw potentiële kijker. Interesse opwekken lijkt in eerste instantie toch niet verkeerd? Nee, dat klopt. Maar bij clickbait gebeurt het op een overdreven en gedramatiseerde manier met als doel dat er heel veel op geklikt wordt.

Wat is SEO YouTube

Als je YouTube gebruikt wil je natuurlijk ook dat je video’s hoog ranken, daarmee kan YouTube SEO helpen. Met SEO YouTube optimaliseer je jouw video’s, afspeellijsten en kanaal voor één of meerdere zoekwoorden, om hoog te scoren in de organische zoekresultaten. YouTube rankt video’s namelijk door te kijken hoe goed de titel, beschrijving en inhoud van je video’s zijn.

Hieronder geven wij je 7 tips om jouw SEO op YouTube te verbeteren.

YouTube SEO tips

1. YouTube zoekwoordenonderzoek

Net zoals bij andere content start je het proces van YouTube SEO met een zoekwoordenonderzoek. Hierbij ga je op zoek naar zoekwoorden die passen bij het onderwerp of thema van je video.

Zoekwoorden voor een YouTube video kunnen heel erg anders zijn dan voor andere content zoals blogs. We zien hier vaker zoekwoorden terug die beginnen met ‘how to…’ of ‘hoe werkt…’. Je kan deze zoekwoorden vinden op verschillende manieren.

Op YouTube. Zoek enkele zoekwoorden op YouTube zelf en kijk eens welke video’s hier verschijnen.

  • Zijn deze video’s gelijkaardig aan de video die jij wil maken? Dan is dat zoekwoord al een goed begin.
  • Je kan ook kijken welke zoekwoorden deze video’s gebruiken.
  • Ook de suggesties, die je te zien krijgt als je een zoekwoord invoert in de zoekbalk, kunnen helpen. Dit zijn namelijk zinnen die gebruikers daadwerkelijk ook opzoeken.

YouTube zoekmachine

In Google zoekmachine. Je kan er ook voor kiezen om zoekwoorden in te voeren in een andere zoekmachine zoals Google. Zo kan je kijken bij welke zoekwoorden vaak video’s tevoorschijn komen en welke andere zoekwoorden vaak terugkomen in deze video’s. Zo kan je niet enkel streven naar een hoge ranking in YouTube, maar ook in Google.

Bekijk tijdens het zoekwoordenonderzoek ook eens welk soort video’s de kijkers interessant vinden rond het onderwerp of thema. Dit kunnen bijvoorbeeld tutorials of reviews zijn, afhankelijk van jouw onderwerp.

Google video's

2. Video’s met hoge betrokkenheid

Om je SEO YouTube te optimaliseren, moet je de kijkers betrekken bij je video’s. Betrokkenheid is één van de belangrijkste ranking factoren in het YouTube-algoritme. Als je er niet in slaagt om je kijker te betrekken, zal je niet hoog ranken.

De betrokkenheid van je kijkers kun je meten in de YouTube studio.

  1. Navigeer in je YouTube Studio account naar ‘analytics’ in de linkerkolom.
  2. Klik onderaan op de video waarover je meer informatie wilt.
  3. Vervolgens klik je bovenaan op betrokkenheid. Hier zie je allerlei informatie en grafieken over de betrokkenheid van jouw video.

Wil je deze cijfers graag verbeteren? Dan kan je in je volgende video volgende zaken integreren:

  • Vraag om de video te liken.
  • Vraag om een reactie achter te laten onder je video. Stel bijvoorbeeld vragen gedurende de video die de kijkers in de reacties kunnen beantwoorden.
  • Vraag om te abonneren op jouw kanaal zodat de kijkers niets missen.
  • Stuur de kijker door naar een volgende video om ze kennis te laten maken met meer content op jouw kanaal.

3. Optimaliseer je titel en beschrijving

Naast de inhoud van je video moet je ook denken aan andere SEO YouTube factoren zoals de titel en de beschrijving. Een goede titel en duidelijke beschrijving zorgen voor een hogere click-through-rate en meer views.

  • Zorg ervoor dat je titel maximaal 60 tekens bevat en het belangrijkste aan het begin staat.
  • Verwerk je focus zoekwoord in je titel.
  • Zorg ervoor dat je titel nieuwsgierigheid opwekt zodat kijkers op je video klikken.
  • Vermeld ook je zoekwoorden in je beschrijving. Je kan deze verwerken in de tekst, maar ook in enkele tags.
  • 10 tot 12 tags is een ideaal aantal voor een YouTube video.
  • In de beschrijving kun je ook linken naar andere sociale media kanalen of je website.
  • Vergeet ook je algemene kanaalbeschrijving niet. Deze vertelt YouTube welk soort video’s je maakt.

4. Je video optimaliseren

Een van de belangrijkste doelstellingen van SEO YouTube is om ervoor te zorgen dat de video’s de kijkers betrekken. Om nog hoger te ranken kun je gebruikmaken van ondertiteling of closed captions. YouTube kan deze lezen om beter te begrijpen waar de video over gaat en zo ook efficiënter jouw video voorstellen aan de juiste kijkers. Ook voor anderstaligen, slechthorenden of gewoon kijkers die liever kijken zonder geluid is ondertiteling handig om mee te volgen met de video.

Naast de ondertiteling is het belangrijk dat je video van goede kwaliteit is. Denk aan je achtergrond, de belichting en het geluid. Kijkers haken vaak af op een video waarbij het beeld of het geluid van slechte kwaliteit is. Tegenwoordig kun je al materiaal kopen voor een klein prijsje om je videokwaliteit op te krikken, denk maar aan een green screen of andere achtergrond, een microfoon voor beter geluid en lampen om je beeldkwaliteit te verbeteren.

5. Een aantrekkelijke thumbnail

Door gebruik te maken van een aantrekkelijke thumbnail trek je de aandacht van kijkers meteen naar jouw video. Ook dit is een vorm van YouTube SEO. Zorg er dus ook voor dat deze duidelijk maakt waarover je video gaat en wat de kijker kan verwachten. Door je thumbnails maak je je kanaal ook heel wat overzichtelijker en zien je video’s er verzorgd uit.

Net zoals bij het gebruik van alt-tags zorgt een relevante bestandsnaam bij een thumbnail dat je afbeelding hoog in Google zal ranken.

6. Playlists maken

Aan de hand van een playlist toon je kijkers soortgelijke video’s, bijvoorbeeld een vervolg op de video die ze bekijken. Je kan een playlist dus eigenlijk zien als een soort serie die je aanbiedt aan de kijker. Dit geeft de kijker een overzicht van alle video’s binnen hetzelfde thema. Zo zijn ze ook sneller geneigd om andere video’s te bekijken.

Je kan een video in een playlist zetten door te klikken op de drie puntjes onder je video. Daarna klik je op ‘opslaan’’ en kan je een bestaande playlist aanduiden of een nieuwe playlist maken.

YouTube playlists

7. Promoot je video

Nadat je je video online hebt geplaatst is het slim om je video te promoten via verschillende kanalen.

  • Heb je nog andere sociale media? Dan kun je de video delen op de verschillende kanalen om je volgers op de hoogte te houden van je nieuwe video’s.
  • Je kan de video ook embedden op je website of toevoegen aan een blog die gaat over hetzelfde onderwerp.
  • Je kan daarnaast je video’s promoten in je nieuwsbrieven zodat jouw trouwe volgers ook jouw video’s leren kennen.

YouTube video delen

Een video embedden kan je gemakkelijk doen door onder je video te klikken op ‘delen’ en daarna op ‘insluiten’ of in het Engels ‘embed’. Hier kan je een startpunt kiezen voor je video en krijg je een stukje codering om deze zo op je website of in je blog te zetten.

Onze conclusie over SEO YouTube

YouTube SEO kan je dus op heel wat manieren doen. Het is vrij eenvoudig, maar het neemt wel wat tijd in beslag. Toch is het nodig om je YouTube kanaal helemaal op punt te zetten en optimaal onder de aandacht van de kijker te brengen.

Optimaliseer je video’s, titels en beschrijvingen en YouTube zal je al meteen meer waarderen. Het grootste struikelblok is de betrokkenheid van je kijker vergroten. Probeer daarvoor te focussen op wat je video leuk maakt voor de kijker en werk daarop verder. Zo kan je het best aan de slag met SEO YouTube!

Wil je meer leren over SEO? Bekijk onzeOnline Marketing Monkey Academy of contacteer onze monkeys. Wij helpen je graag verder met de SEO van jouw website!