Discovery ads
Eind vorig jaar introduceerde Google zijn nieuwe discovery ads. De meeste marketeers onder ons zijn natuurlijk al lang bekend met de simpele Google Ads, maar vast nog niet iedereen heeft van deze nieuwe discovery ads gehoord. We stelden een tijd terug al de nieuwe functie van Google, Google Discover, aan je voor. De discovery ads zijn hier dan ook logischerwijze direct aan gelinkt. Laat je geheugen je even in de steek? Geen nood, lees gewoon even snel opnieuw wat Google Discover nu precies is.
Daarnaast komen de advertenties niet alleen op Google Discover maar ook in andere feeds voor, zoals YouTube en Gmail.
Maar wat zijn de discovery ads nu precies, vraag je je misschien af. Welnu, het zijn een nieuw soort advertenties die je toelaten met één enkele afbeelding, of verschillende afbeeldingen in een carrousel, je product te tonen en verhalen te vertellen aan potentiële klanten. Het is erg vergelijkbaar met de advertenties op Facebook, die vaak ook vertrouwen op het visuele medium.
Voordelen discovery ads
De nieuwe discovery ads zijn erg innoverend. Ze zijn meeslepend en interactief. Omdat je meerdere afbeeldingen gebruikt kan je eenvoudig een verhaal vertellen.
Daarnaast kun je ook handig inspelen op de functionaliteit van Google. Elke advertentie moet ten minste één afbeelding, een logo en maximaal vijf koppen en beschrijvingen hebben. Speel je daar goed op in, dan kan Google de ideale combinatie van afbeeldingen, koppen en beschrijvingen tonen aangepast aan de zoekopdracht of interesses van de gebruiker.
Tenslotte hebben discovery ads ook een aardig groot bereik. Dat is vooral te danken aan hun aanwezigheid op meerdere kanalen. YouTube geeft je zelfs de mogelijkheid tot het gebruik van een CTA-banner bovenop jouw advertentie, wat tot extra kliks kan leiden. Deze crossmediale manier van werken zorgt voor een groter bereik en een groter aantal potentiële klanten.
Discovery ads en SEO?
Net zoals bij Google Discover is het bij de discovery ads moeilijk om SEO toe te passen. De advertenties zijn immers niet gebaseerd op zoekresultaten. Je krijgt daarentegen verschillende andere mogelijkheden om je doelgroep te targeten. Je kan heel specifiek aangeven aan wie jouw advertenties moeten worden weergegeven. Dat gebeurt vooral op basis van interesses in of affiniteit met je merk. Zo kan je bijvoorbeeld ook gebruikers targetten die je website al een keer eerder bezocht hebben. Hierdoor moet je minder knokken om bovenin de zoekresultaten terecht te komen. Speel je het slim, dan komt je content vanzelf bij de juiste doelgroep terecht.
Omdat je zo specifiek doelgroepen kan targeten en op een visuele manier een verhaal kan vertellen zijn de discovery ads een erg goede manier om brand awareness op te bouwen.
Ondertussen sta je waarschijnlijk zelf te popelen om met de discovery ads aan de slag te gaan, en wij gaan je dan ook niet tegenhouden. Ondertussen zouden de ads wereldwijd toegankelijk moeten zijn, dus ga direct aan de slag met deze unieke nieuwe manier van adverteren.
Ontdek meer SEO-termen!