Betekenis van de SEO-term CTA

CTA

Wil je de bezoeker op jouw website aanzetten tot actie ondernemen? Dan is CTA de oplossing! CTA, of call-to-action, is een welbekende term in (online) marketing. Het is een link of een button, waarop de bezoeker moet klikken om iets te verkrijgen: een brochure, een analyse, een inschrijving, enzovoort. Wil je meer ontdekken over hoe je de bezoekers op jouw website kan overtuigen?

Ontdek het in dit artikel! (Dit is al één voorbeeld van een call-to-action ;))

Wat is CTA?

Call-to-action buttons sporen de bezoeker aan om een actie te ondernemen. Herinner je je dat je als kind altijd wou drukken op de knop? Wel, de CTA knop is de variant voor volwassenen. De bedoeling is dat de CTA button heel goed opvalt op de website, zodat de bezoeker meteen verleid wordt om erop te klikken. Het belangrijkste doel van een CTA zijn conversies. Daarnaast zorgt een goed button voor een lager bouncepercentage, wat de SEO van de website alleen ten goede komt.

De meest overtuigende CTA

Een goede CTA button is er eentje die erg opvalt. We vergelijken hiervoor de buttons van verschillende bedrijven.

Netflix

CTA Netflix

In deze advertentie worden enkel de voordelen van een Netflix abonnement benadrukt. De prijzen of algemene informatie zijn hier niet op aangeduid, dus je bent eigenlijk nog slecht geïnformeerd. Dit zal de nieuwsgierigheid van velen triggeren om op de knop te drukken, al is het maar om uit te zoeken hoe alles in elkaar zit.
Let ook zeker op de kleuren. De hele site is erg donker, maar de beide CTA’s zijn erg helder: Inloggen en Aan de slag. Die vallen dus erg op.

Bol.com

De call-to-action van Bol.com is ‘In winkelwagen’, net zoals van veel webshops. Wat doet Bol.com goed hier?

Call-to-action
Call-to-action bol.com

Eerst en vooral is de knop met de CTA erg duidelijk. Heel de site heeft de kleuren blauw en wit, maar de CTA is geel. Iets wat dus enorm opvalt.

Ook de plaats van de knop is perfect: net onder de prijs en net naast de uitklapbare lijst waar je het aantal kan invullen.

Carglass

CTA Carglass

Carglass gebruikt dezelfde trucjes om hun CTA te laten opvallen als Netflix en Bol.com: kleur. Ook hier is de site best donker, maar de CTA’s zijn in het rood.

Nog een trucje dat Carglass gebruikt, is de CTA laten terugkomen op verschillende plaatsen op de pagina: zowel in de hoek van het venster als in het midden. Zo is er meer kans dat mensen ook echt op de knop klikken.

Immo Da Vinci

CTA Immo Da Vinci

Hoewel Immo Da Vinci geen felle kleuren gebruikt, valt de CTA wel meteen op: Gratis schatting . Dat komt omdat de CTA de enige tekst is wat in een gekleurd kadertje staat. Dit is een goed voorbeeld van hoe je een CTA kan laten uitspringen zonder felle kleuren te gebruiken. Perfect voor een meer high end website zoals een immosite.

Tips voor een aantrekkelijke CTA button

Hieronder geven we onze tips mee om de perfecte CTA button uit te werken.

Tekst

Je hebt het zeker en vast vaak tegengekomen; links waarop ‘klik hier’ staat. Nu, dit is een eerder ouderwetse manier van CTA. Over het algemeen geldt de tip om tussen twee tot 5 woorden te gebruiken, waarin een doe-werkwoord staat. Hieronder zie je een lijst met enkele voorbeelden:

  • Probeer X nu uit!
  • Download gratis X
  • Laatste dagen korting!
  • Meld je aan voor X

Een van de dingen die iemand kunnen overtuigen om snel een actie te ondernemen is door middel van urgentie. Dat kan je aanduiden met een uitroepteken, het woord nu/tijdelijk/enkel vandaag/…, de bevelende vorm,…

Kleur

De bedoeling van de button is om zo veel mogelijk op te vallen. Een studie (Exiting red and competent blue: the importance of colour in marketing) uit 2011 toont aan dat verschillende kleuren een verschillend effect hebben op mensen. We bespreken hierbij de twee belangrijkste kleuren: rood en blauw.

Rood is een zeer belangrijke kleur die heel vaak voorkomt in CTA buttons. Volgens de studie werkt rood opwindend én schakelt het de cognitieve processen in het brein uit. Rood is dus ideaal om mensen snel te overtuigen zonder dat ze er te veel bij nadenken.

CTA-button

Blauw wordt geassocieerd met vakkundigheid en expertise. Wil je het vertrouwen winnen van de klant? Gebruik dan blauw zoals in het voorbeeld van Outlook.

Plaats

Waar zet je het best een CTA op je website? Het antwoord is simpel: overal.

Is je pagina belangrijk? (Zoals: de homepagina, je contactpagina, het overzicht van je blogs.) Dan is de call-to-action natuurlijk essentieel. Ook de plaatsing is dan cruciaal. Voor een contactpagina is dat het ‘verzenden’ onder het invulformulier. Voor een webshop in dat de ‘in winkelmandje’ die je het best onder de prijs zet.

Is je pagina minder belangrijk? Dan kan je een CTA zetten onderaan de pagina. Een ‘Wil je meer weten? Neem nu contact met ons op.’ kan nooit kwaad. Een call-to-action is dus nooit overbodig op een webpagina.

Ontdek meer SEO-termen!