Waarom jij Google E-E-A-T niet mag vergeten

EEAT banner

 

Het volstaat niet voor Google om veel content op je website te hebben en deze SEO-gezien te optimaliseren. Je moet ook kunnen aantonen dat je content vertrouwenswaardig is en expertise uitstraalt. Dit wordt elke Google Core Update steeds belangrijker. Google introduceerde hiervoor het begrip E-E-A-T.

Wil je te weten komen hoe goed jouw site scoort op vlak van E-E-A-T? Bekijk dan onze handige checklist.

Wat is E-E-A-T?

De term E-E-A-T is Google’s manier om ervoor te zorgen dat je content kwalitatief en onderbouwd is. Google wil namelijk zijn gebruikers voorzien van actuele en accurate content, en met E-E-A-T creëerde de tech-gigant criteria om de kwaliteit en geloofwaardigheid van websites en hun inhoud te beoordelen. De SEO-term is een acroniem dat de volgende kernwoorden bevat:

  • Experience
  • Expertise
  • Authoritativeness
  • Trustworthiness

E-E-A-T werd vooral bekend in 2018 na de zogenaamde Google Medic Update, toen nog als E-A-T. In het najaar van 2022 werd experience of ervaring als vierde term toegevoegd, met de nieuwe Search Quality Rater Guidelines (QRG). In diezelfde update gaf Google aan de nadruk te leggen op trust(worthiness) als centrale term. Experience, expertise en authoritativeness moeten dus steeds bijdragen aan trust.

E-E-A-T Trust

De vier pijlers van E-E-A-T

1. Ervaring

Om betrouwbaar te zijn, moet je als websitebeheerder of auteur noodzakelijke kennis en first hand ervaring voorleggen over het onderwerp van je site. Doorgaans gaat het om het delen van persoonlijke ervaringen, bijvoorbeeld door het reviewen van een product dat je daadwerkelijk gebruikt hebt of door een casestudy te voorzien van de diensten die je aanlevert. Google leest graag voorbeelden van wat je al hebt ondernomen in verhouding tot het onderwerp.

2. Expertise

Om nog meer het vertrouwen van Google te winnen, dien je de benodigde kennis en/of vaardigheden betreffende het onderwerp van je website te hebben. Hierbij gaat het om objectieve en toetsbare kennis en/of vaardigheden van de auteur, zoals diploma’s of behaalde certificaten. Je kan  deze expertise delen met de content die je op je website plaatst. Het is belangrijk dat je een goede inhoud hebt op een webpagina, Google kijkt namelijk of de content aansluit bij de zoekintentie van een gebruiker. Zorg er daarom voor dat je regelmatig nieuwe content post op je website. Op deze manier weet Google dat je expertise hebt over een bepaalde onderwerp, waardoor je hoger zal scoren in Google. Probeer zoveel mogelijk kwalitatieve content te schrijven, vermijd overbodige webpagina’s. Doe ook een zoekwoorden onderzoek, op deze manier kom je te weten wie jouw doelgroep is, wat ze er al over weten, wat ze willen weten etc.

3. Autoriteit

Iedereen kan zich een expert noemen, maar zodra je door andere experten wordt gezien als de bron van kennis voor relevante onderwerpen, dan word je een autoriteit. Hierbij helpt het om relevante backlinks met hoog domain authority te hebben. Ook reviews van externe organisaties en klanten helpen je om beter te scoren bij Google.

4. Trust

Trust of vertrouwen is een indicator van hoe accuraat, eerlijk, veilig en betrouwbaar je webpagina of -site is. Een website die vertrouwd wordt, zal ook beter scoren in Google. Sinds december 2022 wordt Trust niet meer gezien als een pijler op hetzelfde niveau van de voorgaande begrippen. Om een betrouwenswaardige site te zijn, moet je namelijk ervaring kunnen voorleggen, de nodige expertise kunnen aantonen en moet je een bepaald niveau van autoriteit bevatten. Met andere woorden, Trust is het centrale doel dat je door middel van E-E-A wil bereiken.

Waarom werd E-E-A-T in het leven geroepen?

Behulpzame content primeert

Google wil steeds de beste zoekresultaten tonen aan zijn gebruikers en wil dus absoluut vermijden dat websites met onvolledige of zelfs valse content rond een bepaald onderwerp bovenaan in de rankings zouden komen. Daarom onderzoekt Google of de bron, namelijk de website en zijn auteur, voldoende adelbrieven kan voorleggen (lees: voldoende ervaring, expertise, autoriteit en geloofwaardigheid) voor het onderwerp waarover de online pagina spreekt. Op deze manier wil Google zijn gebruikers relevante en vertrouwenswaardige content aanbieden en de irrelevante inhoud eruit filteren.

De link met YMYL

Het begrip E-E-A-T is nauw verbonden aan een ander acroniem, namelijk YMYL. Dit staat voor ‘Your Money Your Life’, waarbij Google websites of onderwerpen bedoelt die een grote invloed kunnen uitoefenen op de gezondheid, financiële stabiliteit of het geluk van een individu. Denk hierbij aan onderwerpen als financiën of geneeskunde. E-E-A-T is extra belangrijk voor websites met YMYL onderwerpen, aangezien informatie die niet vanuit een expert of een ervaringsdeskundige komt en bijgevolg foutief is, heel wat schade kan berokkenen aan de lezers ervan. Dit idee werd inmiddels doorgetrokken naar websites die andere topics bespreken.

Is E-E-A-T dan een ranking factor?

Het korte antwoord is nee. Een goede toepassing van het E-E-A-T-principe draagt niet rechtstreeks bij tot een betere ranking. Maar, Google wil uitsluitend resultaten weergeven die zijn gebruikers een juist en betrouwbaar antwoord geven op hun vragen, en daarbij is het wel belangrijk dat deze websites en auteurs de E-E-A-T-parameters meenemen in hun website. Daarnaast blijkt ook uit de laatste Google Core Updates dat het steeds belangrijker wordt om op E-E-A-T in te zetten. Daarom is het een zeer belangrijk concept.

 

Hoe beoordeelt Google dan de E-E-A-T van sites?

Binnen Google zijn er tal van werknemers die de zoekkwaliteit van de zoekresultaten beoordelen. Ja, niet alleen crawlers bekijken je website, ook menselijke kwaliteitsbeoordelaars nemen je website door om te bekijken hoe betrouwbaar je content is. Google traint deze beoordelaars op specifieke criteria, waaronder dus E-E-A-T. Enkele van deze criteria werden in 2024 bekendgemaakt door een oud-medewerker (bedankt Cyrus!).

De feedback van deze Quality Raters wordt vervolgens meegenomen in de toekomstige algoritme-updates van Google. Wanneer je website niet goed scoort op de E-E-A-T criteria, kan het dus zijn dat je daar bij een volgende Google Core Update de gevolgen van ondervindt. Daarom is het zeer zinvol om je site helemaal E-E-A-T proof te maken.

 

Onze tips om de E-E-A-T van jouw website te versterken

1. Zorg voor een goed werkende website

Alles begint uiteraard met het basisprincipe: zorg ervoor dat je website naar behoren werkt. Stel: je hebt actuele en accurate content op je website staan die ook nog eens goed geschreven is. Maar, wanneer je website niet goed werkt, zullen websitebezoekers er maar weinig vertrouwen in hebben en ondermijn je je eigen inspanningen.

Concreet kan je letten op de volgende zaken:

  • Zorg ervoor dat je website crawlable is
  • Beperk het aantal 404’s
  • Vermijd technische of security issues
  • Zorg ervoor dat je een SSL certificaat hebt
  • Controleer of alle SEO-pijlers goed zijn toegepast
  • En zorg voor een algehele goede gebruikservaring

2. Goede content

Unieke en nuttige content die van hoge kwaliteit is, draagt bij aan de expertise van je website. Probeer hierbij voornamelijk content te schrijven die Google gebruikers een antwoord helpen vinden op hun vragen. Volgende tips kunnen je helpen:

  • Plaats regelmatig nieuwe content op je site
  • Toon dat je een expert bent in je vak, en verwijs hierbij naar externe bronnen die je kennis bevestigen
  • Durf af en toe eens vanuit een eigen (relevante) ervaring te schrijven in de vorm van casestudies
  • Probeer andere content te plaatsen dan je concurrenten
  • Maak meer van je content dan alleen plaatsen. Zorg ervoor dat je minstens eenmaal per jaar de content bijwerkt, waarbij je niet alleen de informatie actualiseert, maar ook verrijkt.
  • En zoals bij veel zaken: kwaliteit gaat boven kwantiteit

3. Voorzie een “over ons”-pagina

Google ziet graag een gezicht achter de content. Om het met de woorden van Jambers te zeggen: “Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?” Geef hierbij voldoende informatie over je bedrijf. Welke producten en/of diensten bied je aan, en waarom koos je voor dit aanbod? Wat is je missie? Je visie? Wat zijn de bedrijfswaarden?

De ‘Over-ons’-pagina is ook de ideale plek om wat meet te vertellen over de historie en de verdiensten van je bedrijf. Ben je in de media verschenen? Won je onlangs een prijs? Of ontving je enkele positieve beoordelingen van klanten? Verwerk dit dan zeker op deze pagina.

Stel op deze pagina ook je teamleden voor. Dit is de uitgelezen kans om cues van betrouwbaarheid te geven. Door te vertellen over hun studies, achtergrond en relevante ervaringen te vertalen, kan je hun expertise en experience in verband met het topic benadrukken. Het is hierbij ook een goed idee om foto’s van je bedrijf en teamleden toe te voegen, dit wekt namelijk ook vertrouwen. Links naar hun (relevante) sociale mediakanalen brengen de teamleden nog meer tot leven, zeker als deze kanalen actief worden gebruikt.

4. Optimaliseer de contact- en supportpagina

Niet alleen gezichten wekken vertrouwen, het hebben van een geoptimaliseerde contact- en supportpagina doet dat ook.

De contactpagina moet meer zijn dan een louter contactformulier. Het biedt bezoekers een specifieke pagina waarop ze gemakkelijk alle contactgegevens kunnen vinden, wat aantoont dat het bedrijf openstaat voor communicatie en ondersteuning. Dit onderlijnt verder dat je een oprecht bedrijf bent, en dat je toegankelijk bent om eventuele vragen of opmerkingen aan te stellen. Hierbij onze tips:

  • Vermeld op deze pagina waar je bedrijf gevestigd is
  • Geef alsook de manier(en) waarop mensen je kunnen contacteren. Het delen van een e-mailadres en een telefoonnummer wordt vaak als een minimumvereiste gezien.
  • We raden aan om ook links naar de professionele sociale media toe te voegen.
  • Vertel op deze pagina ook wat de sitebezoeker kan verwachten bij contactopname. Informeer hen over de verwachte reactietijd en hoe de reactie eruit zal zien.

Heb je een webshop? Zorg dan niet alleen voor een contactpagina, maar ook voor een uitgebreide supportpagina. Hier moeten klanten precies kunnen lezen hoe ze artikelen kunnen retourneren die niet in orde zijn. Bied daarnaast duidelijke bezorginformatie, inclusief beschikbare opties, kosten en geschatte aankomsttijden. Vertel hen waar ze terecht kunnen met vragen en eventuele klachten. Kortom, geef antwoord op alle mogelijke vragen die klanten kunnen hebben.

5. Toon ervaring aan met use cases en reviews

E-E-A-T gaat niet alleen over wat je zelf zegt, maar ook over wat anderen over je zeggen. Plaats daarom positieve reviews en getuigenissen prominent op je website. Vooral in de B2B-sector is het belangrijk om actuele casestudies en klantverhalen te delen. Deze laten zien wat je voor anderen hebt bereikt en helpen om vertrouwen te winnen bij nieuwe klanten.

Naast het tonen van reviews en getuigenissen op je eigen website, is het belangrijk om ook positieve recensies te hebben op andere platforms zoals TrustPilot of Google. Dit vergroot je geloofwaardigheid en helpt om meer vertrouwen te winnen. Moedig tevreden klanten aan om een positieve review achter te laten op je Google My Business-profiel of op andere kanalen.

Hoeveel vertrouwen wekt jouw website?

We concluderen dus dat je website voldoende E-E-A-T moet vertonen, en dat belang zal met grote zekerheid niet afnemen.

Maar, hoe goed scoort jouw site nu?

Om jou te helpen bij het beoordelen van je website, hebben we een handige tool ontwikkeld die inzicht geeft in de manier waarop Google sites beoordeelt en wat volgens onze ervaring effectief is. Met deze checklist kun je beoordelen hoe goed je site scoort op de E-E-A-T-parameters en waar er ruimte is voor verbetering. De checklist bevat bovendien waardevolle tips en hulpbronnen om het maximale uit je website te halen. En het beste van alles: het is helemaal gratis!

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en ontvang onze gratis checklist.

    Voornaam

    Achternaam

    E-mailadres

    Ja, hou me op de hoogte via de nieuwsbrief!