Zoekmachine
Een zoekmachine is eigenlijk een grote online bibliotheek op het internet waar gebruikers via een zoekopdracht antwoorden ontvangen op hun vraag. Deze antwoorden worden ook wel zoekresultaten genoemd en vormen voor internetgebruikers de start in hun zoektocht naar informatie op het web.
Soorten zoekmachines
Hieronder een overzicht van de top 10 van bekendste zoekmachines
- Google: de bekendste search engine, met het grootste marktaandeel in de wereld
- Bing: de zoekmachine van Microsoft
- Yahoo!: de zoekresultaten ervan worden zowel door Google als Bing geleverd
- Ask: werkt op basis van vragen en antwoorden
- AOL: afkorting van America Online en al sinds 1985 actief
- DuckDuckGo: is de zoekengine die zoekers niet volgt en minder advertenties kent
- Baidu: populairste engine in China
- Yandex: voor veel gebruikt in Rusland
- GigaBlast: een opensource zoekmotor, opgericht in 2000
Marktaandeel zoekmachines in België
- Google: 99% voor smartphone en 92% voor desktop
- Bing: 0,24% voor smartphone en 5% voor desktop
- Yahoo!: 0,24% voor smartphone en 1% voor desktop
- bron Pure-im voor kwartaal 2, 2019
Zoektechnieken
- Zoekmotoren doorzoeken websites met behulp van zoekrobots, ook wel crawlers genoemd.
- Deze crawlers doorzoeken de content op de webpagina’s die ze tegengekomen.
- Indien ze de content nuttig achten, wordt de URL ervan normaliter geïndexeerd
- Na indexatie kan de pagina voor een bepaalde zoekopdracht voorkomen in de zoekresultaten
- Om hoger organisch te ranken, pas je best SEO of zoekmachineoptimalisatie toe.
- Een manier om meer kliks te krijgen uit zoekopdrachten van gebruikers, is gebruik te maken van online advertenties, zoals bijvoorbeeld Google Ads
- in onderstaande video legt Matt Cutts van Google de werking van search engines verder uit
Voordelen
- praktisch om eenformatie over een bepaald onderwerp online op te zoeken
- razendsnel
- gemakkelijk op producten van webshops met elkaar te vergelijken
- bedrijven worden vindbaar over de heel de wereld
Ontdek meer SEO-termen!