[/fusion_text]
Google Analytics Rapportages
Google Analytics verzamelt zo veel data dat u het overzicht wel eens kunt verliezen. Hieronder enkele handige Google Analytics rapportages voor elk type website die in ieder Account zou moeten voorkomen.
Bezoeken
- Meet het aantal website bezoekers per uur / dag / week / maand / jaar.
- Maar ook de gemiddelde duur van een bezoek + het aantal bezochte pagina’s per visit + de bounce rate.
- Het aantal bezoekers hangt af van het type website, de sector, doelgroep, soort producten.
- Houd vooral de gemiddelden in het oog.
- Stijgt bijvoorbeeld het bouncepercentage plotseling significant of daalt het gemiddeld aantal bezoekers sterk ? Dan is dit een signaal dat er is fout aan het lopen is op de site !
- Segmenteer ook zo veel als zinvol uw bezoekers in uw Google Analytics rapportages:
- segmenteer naar bron / land / extern zoekwoord
- langs welke kanalen vinden uw bezoekers uw site ?
- op welke zoekwoorden komen de meeste visitors binnen ?
- converteren Belgen beter dan Nederlanders ?
- Op welke dagen en uren van de week wordt uw site het meest bezocht ?
Verkeersbronnen
- Meet in GA langs welke kanalen bezoekers op uw site komen:
- Organisch (SEO) + Betalend (SEA) + Direct + Campagnes
- Streef ernaar bezoekers langs de 4 kanalen aan te trekken
- Als u zich te veel focust op 1 kanaal, bent u er erg afhankelijk van. Als met dat ene kanaal iets fout zou lopen, kunnen de bezoekersaantallen volledig wegvallen.
Landingspagina’s
- De Google Analytics Rapportages over de landingspagina’s zeggen u of de inhoud ervan afgestemd is op de behoeften van de bezoekers.
- Het bouncepercentage en de gemiddelde tijd op de pagina zijn hiervoor goede indicatoren.
- Een lage bounce rate en hoge gemiddelde tijd op een landingspagina geven aan dat de informatie erop correct en relevant is. En visa versa natuurlijk.
- Wat zijn de meest gebruikte zoekwoorden waarmee uw website & landingspagina’s gevonden worden ?
- Bekijk hier zeker ook uw 404-pagina !
Functioneert uw site wel juist in alle Browsers ?
- Er bestaan meer browsers dan Internet Explorer alleen.
- Denk ook aan Firefox, Chrome, Safari, Opera !
- Weet dat elke website in de verschillende browsers er anders uit kan zien.
- Verder gebruiken uw bezoekers per browser ook nog eens verschillende versies; een site kan zich helemaal anders gedragen in bepaalde (oudere) versies van sommige browsers.
- Controleer daarom het bouncepercentage van de verschillende browsers én versies die uw bezoekers gebruiken en stuur bij waar nodig.
Mobiel Mobiel Mobiel
- Tegenwoordig is de trend meer dan ooit mobiel.
- Hoeveel bezoekers komen binnen via mobiele apparaten ?
- Hoe presteert uw site op een tablet en smartphone ?
- Op te volgen waarden kunnen zijn : aantal mobiele bezoekers, aantal pagina’s per bezoek, conversieratio, gemiddelde bezoekduur.
- Hoe verhouden die zich ten opzichte van niet-mobiele bezoekers ?
Dashboards
- In de Google Analytics Rapportages kunt u heel eenvoudig overzichtelijke dashboards maken met daarin uw belangrijkste rapporten en KPI’s.
- Overzichten in tabelvorm, cirkeldiagram, staafdiagram, ect, die al dan niet dagelijks/wekelijks/maandelijks naar welbepaalde e-mailadressen automatisch gemaild worden : het is allemaal mogelijk.
- Maak er gebruik van !