SEO tabel: overzicht ranking factoren

SEO tabel

Iedereen heeft ooit wel al eens gehoord van de tabel van Mendeljev. SEO of zoekmachine optimalisatie kent ook zo een tabel. Hierin staan de verschillende elementen die een rol spelen. Voor velen lijkt dit misschien wel chemie, maar er zit een logische wetenschap achter. Zoekmachines belonen pagina’s die de juiste combinatie van verschillende rankingsfactoren.
Op onderstaande pagina geven we jullie een overzicht van de belangrijkste ranking factoren. 

Hoe is het ontstaan? 

We speelden al langer met het idee om een SEO flowchart te maken. Dit vooral  om onze klanten duidelijk te maken dat een goede ranking in de zoekmachines beïnvloedt wordt door tal van aspecten. Toevallig vernam ik dat Search Engine Land al een soortgelijke tabel gepubliceerd had. Een deel van de basis van deze tabel komt dus eigenlijk uit Amerika. Maar uiteraard moeten we vooral de uitvinder van de tabel van Mendeljev bedanken. 

Zoekmachineoptimalisatie is onder te verdelen in twee grote gebieden. Deze zijn on-page en off-page optimalisatie. De drie linkse pijlers zijn de on-page-elementen, de drie rechtse van de off-page-elementen. Over de meeste van de individuele elementen zijn we al eens ingegaan in aparte blogposts. Maar hieronder geven we jullie nog eens kort alle elementen uit de tabel. De 6 belangrijkste elementen lichten we graag nog wat extra toe. 

Top 6 belangrijkste elementen

1. HTTP vs HTTPS 

Heeft je website de dag van vandaag nog geen SSL certificaat? Dan is het belangrijk dat je dit zo snel mogelijk in orde brengt. Met dit SSL certificaat veranderd je je website naar een HTTPS. Zeker voor website met een webshop of waar de gebruiker hun gegevens moet achterlaten, is het SSL certificaat van belang. Ondertussen werd door Google bevestigd dat sinds 2014 een officiële ranking factor is. 

Maar wat is een SSL certificaat nu? 

Het zorgt er eigenlijk voor dat de persoonlijke gegevens van jouw gebruikers beschermd zijn. De gebruiker kan dit snel en duidelijk zien. Staat er bovenaan de browser een slotje? Dan is deze beveiligd. 

2. Mobiel vriendelijkheid van de website

Ook deze ranking factor valt niet zomaar uit de lucht. De dag vandaag worden 60% van de zoekopdrachten via een mobiel apparaat uitgevoerd. 

Hierdoor heeft Google zijn ‘Mobile first’ beleid. Dit zal ervoor zorgen dat de rankings in Google ook gebaseerd worden op de mobiele versie van jouw website. 

Aangezien dus meer dan de helft van de mensen via mobiel zoeken, wil Google hen de best mogelijke resultaten laten zien. De dag van vandaag zijn sommige website responsive. Dit wil zeggen dat ze zich automatisch aanpassen naar het apparaat waarop er gezocht wordt. Maar dit is slechts een minderheid veel sites zijn de dag van vandaag hier nog niet aan aangepast. De meeste aanpassingen aan websites worden via een desktop gedaan. Maar wat op een desktop goed is, is niet altijd goed op mobiel. Probeer daarom ook altijd te kijken hoe het er op mobiel uitziet. Eigenlijk moet de gebruiker van een mobiel apparaat even snel kunnen navigeren als een desktopgebruiker. 

3. Content op een pagina 

Kwaliteit van de content 

Google is een echte taalnazi, net zoals vele mensen kan Google slecht tegen type – en grammaticale fouten. Een pagina waarop er slecht geschreven content staat, wordt zowel door Google als door je bezoekers niet gewaardeerd. Ongeveer 60% van de bezoekers zien af van een aankoop als de content niet goed geschreven werd. 

Lengte van de content 

Door je onderwerp vanuit verschillende invalshoeken bekijkt, kan je meer content op één webpagina plaatsen. Dit zijn je belangrijkste pagina’s op je website met uitgebreide content. Je probeert op één webpagina zoveel mogelijk inhoud te plaatsen over je onderwerp. 

Uit onderzoek blijkt dat Google pagina’s met een hoger aantal woorden een betere positie geeft in de zoekresultaten. Dit gaat natuurlijk wel samen met de kwaliteit van de content. Natuurlijk zal je over het ene onderwerp meer informatie kunnen schrijven dan over het anderen. Maar uiteraard is kwalitatieve content nog steeds het belangrijkste voor Google. 

4. Laadsnelheid 

Wanneer je website vroeger iets trager laadde, maakte niemand hier problemen over. De dag van vandaag, kom je hier jammer genoeg niet meer mee weg. Alles moet snel gaan. Daarom is de snelheid van je website dus een zeer belangrijke ranking factor.  Via verschillende tools kan je de snelheid van je website testen. Zowel op desktop als op mobiel. Wees hierbij ook niet te snel tevreden. Zorg ervoor dat je een zo hoog mogelijke score hebt en dus een snelle website. 

5. Zoekwoord in je Title tag

Google hecht het meeste waarde aan de woorden die in het begin van je title tag staan.  Probeer er daarom dus altijd voor te zorgen dat het zoekwoord waarop je focust vooral in het title tag zit. 

6. Crawlbaarheid 

Wanneer een zoekmachine een site niet terug kan vinden, kan deze ook niet geclassificeerd worden. Daarom is de crawlbaarheid van je website een belangrijke factor. Met de crawlbaarheid kan de zoekmachine je website scannen en de inhoud ervan bekijken. Zij zullen dan bepalen waarvoor de inhoud gaat en alles indexeren.

On-page elementen

Technische SEO

  • Cb CrawlBaar: Zijn alle gewenste pagina’s crawlbaar en indexbaar ?
  • Sm SiteMap : Heeft de website een correct werkende sitemap ?
  • Mb Mobiel : Is de site in staat om vlot
    mobiel verkeer te ontvangen?
  • Ls Laadsnelheid: Laden de pagina’s gem. ts de 2 en 4 seconden ? Of sneller ?
  • Rt Robots.txt : Is er een Robots.txt file ? Is die nog actueel en correct ?
  • Sc Search console: Is ze goed ingesteld ? Wat zijn de foutmeldingen ?
  • Hs Https: Is de site al Https-secure ?
  • Cr Response codes: Generen de URLs wel de juiste response codes ?
  • Cc Country Code: Kent de site meerdere talen ? Quid ccTLDs ?

Content

  • Zw Zoekwoorden: Richt elke URL zich op een specifieke zoekterm ?
  • Cs Super Content: Kent de site werkelijk unieke content die echt interessant is?
  • Fs Freshness : Worden de URL’s regelmatig geactualiseerd ?
  • Tc Text to code: Is de verhouding tekst / code hoog genoeg ?
  • Ub Usability : Is de content voldoende lees-baar? Time on page? Bounce?
  • Ks Keyword stuffing : Vermijd dat het target-zoek-woord te vaak vermeld wordt.
  • Zn Niche keywords: Interessant om op te focussen, zeker bij hoge concurrentie.

Meta’s

  • Ht H-tags : Bevat de tekst <h1>, <h2>, <hx> titels met de focus zoekterm ?
  • St Structuur: : Zit er voldoende structuur op de pagina’s zoals “ul” en “ol” ?
  • Pt Page title : Staat de focus zoekterm in de page title ?
  • At Alt-tags : Voorzie afbeeldingen van alt-tags.
  • Md Meta description: Beschrijven ze duidelijk waarover de pagina gaat ?
  • Um Mooie URLs : Niet te lang? Geen vreemde, nietszeggende tekens ?

Off-page aspecten

Links

  • Le Externe Links: Kent de site voldoende linkpartners met hoge DA ?
  • Li Interne Links: Is de interne linkstructuur in orde ?
  • Sr Spam score: Is deze OK voor de site en haar inbound links ?
  • Ak Anker tekst: Zijn de ankerteksten relevant en voldoende ‘natuurlijk’ ?
  • Lb Betaalde links: Steeds maximaal te vermijden !
  • Lg Link geschiedenis: Is de aangroei van links geleidelijk ?

Vertrouwen

  • Da Domain Authority: Stralen de site, backlinks en shares vertrouwen uit ?
  • Eg Engagement: Hoe lang blijven bezoekers op de site? Pagina’s per bezoek ?
  • Rc Reclame : Bevat de site veel reclame boven de vouw ?
  • Sl Site leeftijd: Bestaat de site al enkele jaren of is ze pas opgericht ?
  • Si Site identiteit: Is de identiteit van de site en schrijvers duidelijk?

Social

  • Sk Social kanalen: Is de site aanwezig op social media kanalen ?
  • Se Social Engagement: Wordt de content gedeeld op social media ?

Vind je onze SEO tabel interessant ?

SEO tabel

Zet hem embedded op je site

  • Kies het formaat
  • Klik in de juiste tabel
  • Typ Ctrl A om te selecteren
  • Typ Ctrl C om te kopiëren
  • Plak de code op je site

Formaat 1000×712 .jpg (163kb)

Formaat 800×570 .jpg (155kb)

Formaat 600×428 .jpg (101kb)

Op eigen server plaatsen

Je hebt onze toestemming om een kopie van de SEO tabel op de bedrijfsserver te zetten en het zo op je website te tonen. We vragen wel te linken naar deze pagina https://www.onlinemarketingmonkey.be/seo-tabel :

Benieuwd hoe goed je website het doet qua SEO? Binnen 24u geven we je antwoord.

9 reacties op “SEO tabel: overzicht ranking factoren”

  1. Super interessante blog James! Goede tips die wij goed kunnen gebruiken bij Curaloe!

    In hoeverre dragen social media kanalen bij? En is het hoe meer hoe beter of waar moet een social kanaal aan voldoen om bij te dragen aan SEO?

    Beantwoorden

Geef een reactie